debat

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Mar 9 17:59:07 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De kern van wat je dwars zit, als ik het goed begrijp, is dat
buitenlanders onze banen wegkapen.

In mijn optiek is dit korte-termijn denken.

Ten eerste verdienen volgens mij Nederlandse bedrijven meer aan Oost
Europa dan dat de Oost-Europeanen aan Nederland verdienen. Ten tweede is
het ieders wens dat Polen, Tjechen e.d. naar dezelfde hoge
levensstandaard toe kunnen groeien als eerder de andere, na de 2e
wereldoorlog gelukkiger terechtgekomen, Europese naties.

Ten derde kunnen wij onze welvaart en dure voorzieningen niet in stand
houden met veel laag-productieve laag-geschoolde arbeid. Het is logisch
dat met de steeds kleiner wordende wereld dit werk de neiging heeft om
terecht te komen in landen met lagere lonen en prijzen. Denk aan onze al
veel eerder verloren gegane ambachtelijke (kleding) industrie.

Protectionisme is op den duur geen oplossing, verhoging van de welvaart
in minder ontwikkelde landen is dat wel. Bovendien is het sociaal om die
oplossing te kiezen, en ook nog eens goed voor de stabiliteit in de
wereld (en meer welvaart zorgt voor kleinere gezinnen en helpt zo ook
tegen het probleem van de groei van de wereldbevolking).

Bart