pvda gedisciplineerd? (was: debat)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Mar 8 14:32:19 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Volgens mij zitten we over niets te kibbelen, Erik. Dat kabinet Van Agt -
> Wiegel was een slecht kabinet dat geen beslissingen nam.

Het nam weldegelijk beslissingen maar niet de juiste. Er was zelfs
gewaarschuwd voor het uit de handlopen, en het oneigenlijk ge-/misbruik.

> Maar de draad was begonnen met de mededeling dat kabinetten met de PvdA erin
> goed op de centen passen (Martin Lentink). En dat wilde ik op zijn minst
> relativeren, onder meer met het argument dat Van Agt en Wiegel de prijs
> betaalden voor de te royale regelingen onder Den Uyl.

En welke prijs hebben Van Agt en Wiegel betaald dan, Bert ?
Volgens mij betaald het Nederlandse volk nu nog steeds voor hun (Van Agt
en Wiegel) geblunder.

Den Uyl wist bovendien toen ook zelf al dat een en ander op termijn niet
houdbaar zou zijn, maar zag/kreeg geen kans 'zijn?' fout te herstellen.

Om louter politieke redenen lieten beide 'heren' het sociale
gedachtegoed van Den Uyl afkoersen op (ramkoers) de wal.

Socialdenkenden in eigen (CDA) kring werden monddood gemaakt en
sindsdien zitten we ook opgescheept met een parlement dat er eigenlijk
niet meer toe doet. Waar geen echt volksvertegenwoordigers meer in
zitten, en waar braaf aan het handje wordt (mee)lopen van 'hun'
politieke partij.

Kortom: De politiek partijen democratie, die alles en iedereen in een
wurggreep houdt zoals destijds ook bedoeld door Wiegel en Van Agt.
Zij wilden namelijk controle over 'hun' partij en de coalitie
partner(s). Die kwam er, maar niemand vraagt zich kennelijk af welke
gevolgen die ingreep in en op de democratie heeft gehad.

Die prijs in een gebrek aan democratie en wordt heden ten dage nog
steeds betaald.

Sterker: D66 doet zelfs mee in die beide uitterst ondemocratische clubs
en laat na die druiloor uit Diever een draai om zijn oren te geven als
die weer eens zijn oude wanbeleid wenst te komen verdedigen.

De discipline, Bert die de PvdA volgt is die waarbij ze lokaal winst
kunnen behalen uit landelijk wanbeleid, door te blijven zwijgen over wat
  ze zelf willen. De enige hoop van het volk op iets anders is slecht de
grootste oppositie partijen.

D66 had handig mee kunnen delen in die 'winst' en bovendien met echt
oppositie voeren, maar verkoos ......

Iemand een idee wat het op had kunnen leveren? Marc?

Henk Elegeert