pvda gedisciplineerd? (was: debat)

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Tue Mar 7 13:23:54 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> [...]
> heeft laten
> lopen is waar. Men was niet in staat om in te grijpen toen de
> oliecrisis uit
> 1979 de economie wereldwijd lam legde.
>
> Maar het probleem was wel degelijk dat de regelingen die onder Den
> Uyl waren
> ontworpen en ingevoerd (resp.  uitgebreid, zoals de WAO, met de zgn.
> verdisconteringsgedachte, waarbij de werkloosheid bij de
> arbeidsongeschiktheid
> werd opgeteld) in die jaren onhoudbaar bleken. De zgn. camelnoses: de
> regelingen begonnen bescheiden en betaalbaar, maar explodeerden in

Nu niet aan mythevorming gaan doen, Bert. Ik kan me dat kabinet nog maar al te
goed herinneren. En óók de reden
waarom Frans Andriessen opstapte als minister van Financien. Dat was niet
vanwege een overmaat aan financiele discipline. Toegegeven, net als alle
kabinetten heeft ook van Agt/Wiegel een portie ellende geerfd. Maar toen het
er opaan kwam lieten CDA /en/ VVD Andriessen vallen als een baksteen, werd van
der Stee penningmeester, en blonk bepaald niet uit door stevig tegenspel.

> [...]
> viel al voor de regeringsverklaring en een half jaar later echt.
> Reden: gebrek
> aan financiële discipline en het maken van keuzes. CDA en D66
> regeerden door,
> en dat werd de opstap tot twee CDA/VVD-kabinetten-Lubbers.
>
> En dan Lubbers-Kok van 1989 tot 1994. Dat kabinet eindigde met een
> hoger
> financieringstekort dan het begon. Kok minister van Financiën.
>
> Alleen onder Drees in de jaren 50, en in de Paarse kabinetten ging het
> financieel goed met de PvdA erbij. Maar toen was Zalm minister van

En net als bovengenoemd kabinet, heeft ook het huidige kabinet het nodige aan
ellende geerfd van haar voorganger. Maar ja, daar zaten naast de PvdA ook VVD
en D66 in.....

Ik blijf zeggen dat de stelling dat 's lands schatkist niet aan links zou
kunnen worden toevertrouwd in ieder geval historisch gezien op dun ijs staat.
Maar er zijn dunkt me andere redenen aan te voeren om geen kabinet Bos te
willen....

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink