debat

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Mar 6 15:01:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> We zijn het op veel punten eens Henk,

Zeker, ook hier denk ik, uiteindelijk. :)

> behalve dat jij blijkbaar vindt
> dat de overheid absoluut geen inkomenspolitiek meer mag voeren.

Waar ik mij tegen verzet, Mark is die vermalledijde CDA retoriek als
zouden zij de enigen zijn die het gezin als groepering zouden bedienen.

> Ik
> ben niet zoals jij van mening dat er geen enkele herverdeling van
> inkomens naar bv gezinnen met kinderen moet plaatsvinden, om die
> gezinnen (man, vrouw, en kinderen) de financiele ruimte te geven om
> de beste keuzes te kunnen maken die men voorstaat.

Ik ben tegen dat 'extra', Mark. Lees goed. En het is beslist niet zo dat
alleenstaanden en wie ik veel wie lalemaal niet zouden bijdragen aan de
samenleving. Heel veel zelfs, alleen dat komt nooit in beeld. Bij het
CDA al helemaal niet.

 > Dus inderdaad
> moeten die keuzes niet voorgeschreven of gestuurd worden (CDA visie),
> maar zonder herverdeling van de welvaart richting kinderen (die
> immers slechts veel geld kosten en nog niks verdienen), creeer je een
> situatie waarin gezinnen beperkt worden in hun keuzemogelijkheden.

Maar, dit is toch van een andere orde, Mark. Het is nu toch niet zo dat
hogere inkomens relatief evenveel bijdragen in de lasten die worden
ervaren.

En komt er nu ook werkelijk meer werkgelegenheid en beter betaald etc
etc. zoals beloofd door ASO en/ofde EU, of passen we het gewoon politiek
aan?

> Dat is slecht voor iedereen in de samenleving,

Dat begrijp ik maar het beeld kan toch niet zijn dat het slecht verdeeld
was, wel? Ken jij onderzoek(en) waaruit blijkt dat men in Nederland, de
maatschappij als geheel niet bedraagt in de kosten van opvoeding en
studie? Dan hoor ik dat graag, hoor.

> vandaar mijn vergelijking met Italie...

Ik weet niet of die daar over eenzelfde type regering beschikken daar,
Mark. Ik stel slechts vast dat het CDA het weer sinterklaas speelt over
ruggen van hen die het ook niet echt meer kunnen dragen.

Stel vast, en al eerder hier, dat het beleid om dat via belastingen in
inkomens te lopen rommelen strijdig is met wat onder Paars nu juist tot
het verleden zou moeten gaan behoren.

Dat beleid, Mark is een jojo-beleid om partij politieke (bovendien CDA)
motieven. Ik kan niet overzien -helaas- of Italie ook zo inconsistent is
naar gezinnen en toekomstige gezinnen.

Op grond van welke zekerheden, Mark wil je burgers in staat stellen een
eigen en verantwoorde keuze te kunnen laten maken?

En, is het bovendien waar die CDA retoriek? Of wordt men in dit land
volstrekt afhankelijk gemaakt van (overheids) beleid voor inkomen?
Beleid bovendien dat niet blijkt te voldoen?

Kun je garanderen, Mark dat het inkomensbeleid niet ook (negatieve)
gevolgen ondervindt van het beleid dat dit kabinet uitvoert?

Henk Elegeert