Vraag, en nu?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Mar 6 08:40:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vertelde vorige week al een keer over een man in de buurt die vanuit een uitzendbureau in de WW terecht gekomen is half december en ik kan goed nieuws melden, hij heeft nu al zijn utkering. Nog even met een strafkorting omdat het CWI niet deed wat het moest doen maar het moet dan maar. Niet door mij, maar er wordt gesleutelt aan een bezwaar dus het kost de maatschappijn straks veel meer dan oorspronkelijk, blijkbaar hoort dat zo bij het UWV.

Gisteren kwam hij bij me om te melden dat hij werk gevonden dus was er een hiephiephoera stemming. Ik heb hem er (nog) geen uitleg over gegeven maar wel een kopie gemaakt van het contract en het bedrijfsregelement. Na zitten kijken en ik schrok er van. Ik ben toch wel wat gewend maar het slaat alles en leidt dadelijk tot pure oplichterij. Er wordt op geen enkele manier de regelgeving gevolgd.
In het regelement staat ongeveer achter elk artikel dat het niet naleven er van zal leiden tot het verhalen van de schade bij de werknemer. Het eerste is bijvoorbeeld dat in geval van ziekmelding de werknemer dat minimaal 6 uur voor aanvang diensttijd dat moet doen. Eventuele schade komt voor rekening van de werknemer.
Ze zijn absoluut geen uitzendbureau, alleen de werknemer is wel uitzendkracht.
Ik ga het maar niet allemaal opnoemen maar er deugd precies niks van.

Hij gaat er natuurlijk financieel op vooruit tov de WW. Maar moet je zo iemand nu waarschuwen voor deze praktijken of denken laat maar gaan. De gevolgen komen er ongetwijfeld achteraan als hem duidelijk wordt wat er allemaal aan schort, ook qua loon.

Mijn vraag is nu wat moet je daar mee? Aan de ene kant gaat de man zelf er op vooruit, maar lang niet genoeg zoals het zou horen. Aan de andere kant, als je niks doet, help je mee aan het belazeren van die mensen. Je laat op zijn minst die mogelijkheid open van lui die misbruik maken van de nood van mensen.

Dus ben ik nieuwsgierig wat er hier zo over gedacht wordt, en nu dus?

Ger