debat

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Mar 6 08:30:30 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Heee, dat vind ik een opmerkelijke uitspraak uit jouw mond.

Nee hoor. Vraag Bert maar hoe ik weet dat het goed fout zit in
qwelzijnsland.

> Kan het zijn
> dat ik jou al die tijd verkeerd heb begrepen?

Dat moet wel.

> Ik dacht juist dat jij vond
> dat de zorgsector helemaal zelf moest regelen hoe de zorg werd ingericht,

Nee, ik wil een eind an de vaak te intieme realaties tussen
afdelingen-welzijn en welzijnsinstellingen. Hier was tot voor kort zelfs
geen enkele concurrent in beeld. Ze moesten onder druk nu echter wel,
maar de PvdA-kliek was bepaald niet blij.

En van de GL-kliek van Elma heb ik hietr nog helemaal niets gezien. Maar
zeg nou zelf, die praten toch ook veel liever over de hoofden van mensen
heen dan dat ze zelf komen beoordelen wat er nu werkelijk speelt? Nog
los van de eigen vooringenomenheid? :)

Zaken die burgers heel goed zelf op kunnen lossen, daar hoeven geen
qwelzijnskliek figuren zich tussen begeven, mits de gemeente zelf (lees
ambtenaren) maar bereid is echt te luisteren naar mensen. De opgeklopte
'hulp', - alles is al doorgesproken met de gemeente via ambtenaren
qwelzijn en dus met de gemeente - hoeven bepaald niet voor mij.

Ze frustreren open democratische processen.

Ze zorgen bovendien juist voor 'hulpvragend gedrag' (zo is het
natuurlijk ook bedoeld) en echt van burgers die ik gezien heb die dat
niet nodig hebben, maar heel geod weten dat dit 'spelletje' zo gespeeld
moet worden, omdat ze daarmee 'hun zaak' behartigen.

Dwars tegen de goede bedoelingen van de bestuurlijke vernieuwing in !!

Ik zou dus verwachten dat je vierkant achter mij zou staan, maar je
zoekt het in niet bestaande ('da markt') krachten. :)

> terwijl ik graag een countervailing force zou willen hebben.

Is dat niet dubbel op?
Countervailing = to exert force against an opposing and often bad or
harmful force or influence?

Maar in dat geval zul je mensen dus zelf duidelijk moeten maken dat ze
door de gemeente (lees: ambtenaren welzijn en de qwelzijnskliek) zelf
worden belazerd !! Dan moet je weten hoe zoiets werkt, toch?

Hoe anders wil je daartegen dan een kracht uitoefenen?

Maar dat betekent nog niet dat ik zgn. managers zie zitten in het veld
die nog meer negatieve werking hebben. Niet uit te sluiten is immers dat
die juist debet zijn aan deze beleidsuitwerking. Wat denk jij?

Het zijn immers ondernememingen geworden die maar een echt belang kennen.

Ik hoop maar dat ik een uitwas beschrijf, maar elma weet daar alles van
en h/geeft heeeeeel veeeeel vertrouwen, al weet ze niet waarom, denk ik.

> Is het
> verschil misschien dat jij die vooral ziet in democratische controle en ik
> in tucht van de markt?

Dat denk ik wel. Immers de tucht van 'da markt' bestaat immers niet.
Democratische controle kan dat wel.

Kijk naar Wiegel, die weet iedereen te belazeren met z'n marktwerking.
Die heeft prima door dat die niet bestaat, maar zolang hij zegt dat het
wel zo is en niemand de moeite neemt die stelling werkelijk eens op de
korrel te nemen kan hij dat tot het einde der tijden blijven blaren.

Joop (den Uyl) wist hem  destijds wel het vuur aan de schenen te leggen,
en waar hij niet van terug had. Bos is daarvoor te zelf ingenomen (lui
noemde ik het eerder), maar geeft daarmeee ook aan zijn eigen achterban
niet echt uitleg over zijn koers. Ik zou werkelijk niet weten waar die
boskabouter met dit land heen wil.

En ik zie het vooral als democratische controle, inderdaad. Iets anders
hebben we ook niet echt. Het gaat om het besluitvormingsproces en ook
wie daarin betrokken zijn en waarom.

Daarvoor heb je transparantie nodig. En let maar op, overal waar men dat
liever niet ziet heeft men ook heeeeeeel vaak iets te verbergen. Wordt
niet conform de wet(ten) gehandeld, wedden?

'Rechts' denkt dan dat het boven water halen van een aangeschaft slipje
een terechte controle is, bijvoorbeeld, terwijl er voor bedoelde vrouw
echte steun voorhanden is, maar politiek (en om politieke redenen)
onbereikbaar gemaakt. Om maar eens een onnozel voorbeeld uit de andere
hoek te noemen.

En ook jouw 'da markt' werkt niet, omdat die al(lang) niet meer bestaat.
Kijk maar hoe allerlei regeringen afspraken hebben en echt vrije handel
nergens meer echt plaats vindt. De Amerikanen zijn zelfs ronduit tegen
die vrije handel en stellen alles ondergeschikt aan hun -vermeende-
belangen. Waar denk je waar die zogenaamde onderhandelingen over moeten
gaan? Vrijehandel kun je immers gewoon doen als het werkelijk werkt.

Henk Elegeert