Nero syndroom: zingende politici (was: Donner serieus nemen)

Wed Mar 1 09:32:59 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Ik vind anders die rap van Donner heel erg knap. En goed gemaakt!
>Nogal vreemd van Weisglas om zich daaraan te storen...

 Wijsglas hoort uit hoofde van z'n functie te protesteren - om het vervolgens
 weer door de vingers te zien. Dat lijkt me de enig juiste verklaring.

 Men kan al het gezang van leden van coalitie-partijen natuurlijk zien als
 een aardigheidje - maar zo lijkt het mij niet bedoeld. Het gaat hier domweg
 om een afleidingsmanouvre (net als dat terrassengezever van D66).

 Het is verkiezingstijd, politici zouden verantwoording kunnen afleggen -
 maar dat zou onder de huidige omstandigheden eerder kunnen worden opgevat
 als een soort 'schuldig'-verklaring en dus grijpt men naar iets geheel
 anders teneinde het gehavende imago wat op te krikken. In het tijdperk van
 het nihilisme is dat kennelijk vals gezang.

 Het heeft iets genants, eerlijk gezegd. Voor de slachtoffers van het beleid
 kan het daarboven zeer cynisch overkomen.

 Een soort Nero-syndroom. Rome staat in brand en de keizer zingt.