Hirsigate: D66-ministers vallen fractie af

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jun 30 22:54:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mag ik een poging doen om uit te leggen waardoor de indruk ontstond dat
fractie en ministers het niet eens waren, en waardoor die indruk niet
ogenblikkelijk kon worden bestreden?

D66 had 's nachts dus voor de motie van afkeuring gestemd. Daardoor was
kabinetsberaad nodig op donderdag (voorafgegaan door goed strategisch overleg
tussen ministers en fractie).
In die kabinetsvergadering hebben Pechtold en Brinkhorst opnieuw bepleit dat
Verdonk zou opstappen. Wat CDA en VVD niet wilden (Balkenende had zich ook TE
zeer aan Verdonk opgehangen door zelf dat hele debat te willen doen, die avond
ervoor - maar dat terzijde).
Vervolgens moest een brief worden gestuurd aan de Kamer. Het enige waarover
men het eens was, was de feitelijke constatering dat een verworpen motie van
wantrouwen geen gevolgen hoefde te hebben voor het functioneren van het
kabinet. Hij was immers verworpen. Dat D66 een verdergaande consequentie wilde
trekken, moest toen immers nog blijken, maar dat kon alleen in de Kamer. Het
was niet logisch dat de ministers namens de fractie de politieke steun aan het
kabinet zouden opzeggen - dat moest de fractie zelf doen, coalities worden
geboren (en gaan verloren) in het parlement.
Zij hadden natuurlijk op dat moment wel ontslag kunnen nemen, maar
a. er was geen intern conflict in het kabinet
b. zij hadden geen probleem met de kamer(fractie), maar Rita V.
c. als zij ontslag hadden genomen waren ze via de zijdeur afgegaan, en was
niet het kabinet als zodanig gevallen, terwijl dat natuurlijk de enig logische
consequentie kon zijn van het vervallen van de grondslag voor het kabinet. Dat
moest echter -zoals gezegd- via de Kamer gebeuren.

En dus stemden zij in met een feitelijke brief aan de Kamer, om daarmee het
debat weer terug te verplaatsen naar het parlement. Balkenende ventte dit
vervolgens heel slim uit als 'unanieme' brief, maar daarmee suggereerde hij
veel meer dan de brief werkelijk behelsde. Pechtold en Brinkhorst konden dat
echter niet gaan ontkennen, want het kamerdebat moest worden afgewacht en
Lousewies moest de kans krijgen om haar verklaring af te leggen.

2. Vervolgens ontstond het nieuwe debat. Ik geloof dat het Gerard van As was
die vroeg om de ministers van D66 naar de Kamer te roepen. Op zich een sluwe
zet van deze penosebaas, al weet ik niet zeker of hij het besefte. Als de
d66-ministers zouden terugtreden konden cda en vvd immers makkelijk stuivertje
wisselen voor de lpf, zonder kabinetsval. En dat kwam hem goed uit. Dus kwamen
Pechtold en Brinkhorst (die al op Lousewies' kamer zaten) naar vak K. Daar
moesten ze echter een pokerface trekken, om bovengenoemde redenen.

Vervolgens sprak Lousewies als eerste, en ze trok de steun in.
Balkenende probeerde vervolgens nog een snelle eigen reactie (waar om was
gevraagd) te voorkomen door eerst de rest van de Kamer te willen horen om zo
te voorkomen dat hij met het hele kabinet naar de Koningin moest - hij had
toen al beter moeten weten, maar CDA en VVD probeerden D66 nog steeds weg te
jagen. Dat bleek ook uit de inbreng van Verhagen, die zijn best deed om het
staatsrecht formalistisch uit te leggen

Nadat iedereen had gesproken moest JP terug naar het kabinet. In de
kabinetsvergadering moest vervolgens worden besloten wat er gebeurde. De
D66-ministers waren wel bereid hun ontslag in te dienen, maar alleen als het
kabinet als geheel tegelijkertijd de portefeuilles ter beschikking stelde.
Gelukkig waren er ook nog een paar fatsoenlijke denkers in het kabinet (die
ook begrepen dat een té grote vereenzelviging van het CDA met de VVD-woede op
wat langere termijn niet verstandig was).

Waarna eerst Brinkhorst en Pechtold hun verklaring kwamen afleggen dat ze hun
ontslag indienden, en vervolgens JP dat het kabinet de portefeuilles ter
beschikking stelde.

Primaire doel (Rita weg) niet bereikt, secundaire doel (of anders het hele
kabinet) wel.

Kortom: het gaat NIET om het herschrijven van de geschiedenis, want daar houd
ik ook niet van. Er moest gewoon een sequentie worden afgehandeld om uit te
komen bij de val van het (gehele) kabinet.