Koerscrisis: Van der Laan dient geroyeerd te worden als D66-lid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jun 29 22:59:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Kan zijn Kaj. Ik vind het ondenkbaar dat dit de strategie van de
> partijtop is, maar goed, die kwalificatie gebruikte ik ook vlak voor
> het fatale Uruzgandebat, dus ik blijf vrezen dat dit inderdaad de
> strategie van de partijtop zou kunnen zijn. Die strategie is vreselijk
> naief en zal desastreus uitpakken. Zonder twijfel. Het is bijna een
> perfecte copie van de rampkoers van het Uruzgandebacle.
>
> Dat Hein deze mogelijke strategie niet keihard afbrandt, in tegendeel,
> is hetgene waarover ik me verbaasde.

Ja maar Mark, ik wíst helemaal niet welke strategie werd gevolgd! Ik kan
toch niet een theorie, een speculatie van mezelf af gaan branden alsof
het werkelijkheid ware? Nu blijkt een geheel andere strategie te hebben
gespeeld. Wat is nu je oordeel?
Overigens heb ik wel een oordeel hoor: ondanks het feit dat ik blij ben
dat dit kabinet nu is gevallen, vind de manier waarop niet erg
overtuigend. Waarom heeft Lousewies/de fractie niet de 30.000
asielzoekers als aanleiding genomen? Ik heb haar keer op keer erop
aangesproken tijdens de campagne, en gezegd dat IK het kabinet erop zou
laten vallen als Verdonk het probleem op de lange baan zou schuiven.
Daarop schudde Lousewies haar hoofd en lachte ze me een beetje uit. het
kabinet laten vallen, nee, dat was nicht im Frage. En nu laat ze het
kabinet vallen op Hirsi Ali die gelogen heeft over haar geboortejaar,
haar naam, haar land van herkomst en haar vervolgingshistorie. Verdonk
heeft juist in déze casus niet zo'n vreselijke fout begaan, behalve te
vroeg kraaien plus dat onnodige schuld-toewijzingsdeel in de verklaring.
In vergelijking met de 30.000 een mineure zaak. En daarop laat je dan
het kabinet vallen..... NIET op de gekozen burgemeester, NIET om
Uruzgan, WEL om een individueel geval, een vriendinnetje van haar en
Femke in het parlement. Daar wringt het bij me. Die kritiek uitte ook
Marijnissen vanavond bikkelhard, en ik kon hem niet ongelijk geven.