Koerscrisis: Van der Laan dient geroyeerd te worden als D66-lid

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 29 19:22:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

> Voor de goede orde:
> Er is een staatsrechtelijke procedure voor de *totstandkoming*...<snip>
> én recht! Ben  benieuwd hoe we verder gaan.
Lousewies is veel, maar bepaald niet dom (nee Fluks, ze is NIET dom!). Dus
ze wist ook wel dondersgoed dat Verhagen c.s. staatsrechterlijk in hun
gelijk staan, en juist dat is de reden waarop zij zo hamert op een gang naar
de koningin. Ze kan zich niet op staatsrechterlijke precedenten beroepen en
dus beroept ze zich op - jawel - normen en waarden. De gang naar de koningin
zou politiek en moreel de juiste gang van zaken zijn, maar daar willen de
prostituees Balkenende, Verhagen en Rutte niet aan.

> Iets anders: het zijn de verhoudingen *binnen* D66 die voor een (te
> groot) deel de huidige crisis veroorzaken. De Pechtold - van der Laan
> constroverse lijkt door te zieken, nu dwars door het Ayaan-debat heen.
> Dit kan slecht uitpakken voor ons. Of is dit allemaal strategie van
> Pechtold en vd Laan gezamenlijk?
Wat ik nou nog stééds niet snap is waarom Prutser en Brinkheurst die
verklaring mede-ondertekenden, terwijl ze eerder op de dag toch politiek
uitspraken achter de fractie te staan.
Het énige wat ik mij kan voorstellen is dat ze zijn blijven zitten om zo
extra druk op Balkenende te leggen om tóch die gang naar de koningin te
maken, maar dit lijkt mij niet lang houdbaar. Da's de reden waarom Verhagen
diréct al begon over een motie van wantrouwen tegen Prutser en Brinkheurst,
die nu alleen nog maar voor spek & bonen in Vak K zitten