Koerscrisis: Van der Laan dient geroyeerd te worden als D66-lid

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 29 19:17:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fluks, het spijt me wel, maar je bent echt niet goed bij je hoofd, met je
kruistocht tegen alles dat wel eens rokjes draagt en eenmaandelijks
ongesteld is.

De D66-fractie heeft een *correct* standpunt ingenomen t.a.v. de
kwestie-Verdonk inzake de verklaring. Het was *Balkenende* die zich versprak
door impliciet toe te geven dat Hirsi Ali die verklaring ondertekende onder
politieke druk, om Verdonk's gezicht te redden.

De D66-fractie is consequent geweest. Ook onder Boris Dittrich waren er al
flinke bezwaren tegen de manier van opereren van deze minister en Van der
Laan heeft die lijn consequent doorgetrokken toen zij fractievoorzitter
werd. Regelmatig heeft de fractie bezwaren en protesten aangetekend tegen
misstappen van Verdonk maar uit coalitie-overwegingen is de fractie nooit
verder gegaan dan dat. Door Balkenende's 'verspreking' kwam de waarheid aan
het licht vanochtend, en op basis daarvan - en de consequenties die
carrierejager Prutser en LJ Brinkheurst deelden met Balkenende - heeft de
D66-fractie nu terécht de stekker uit de coalitie getrokken.

De fractie kón niet anders. Maar goed, als de fractie dat niet gedaan had,
dan had je Van der Laan wel weer voor viswijf uitgemaakt omdat ze 'om' was
gegaan. Alles om haar maar af te fikken, toch?

De twee D66-prominenten met liters boter op hun hoofd zijn in deze Prutser
en Brinkheurst. Volledig terecht, dus, dat ze vanmiddag op het Binnenhof
uitgejouwd werden door het aanwezige publiek na Balkenende's verklaring.

Verder blijkt alleen de minachting voor D66 die CDA en VVD er jarenlang op
nahielden. Zoals ik, en velen met mij, vanaf dag één al vreesde: D66 was
alleen nodig voor de vorm, voor de cijfers, als eventuele buffer. Meer niet.
Nu gewoon aan de kant geschoven, net zo makkelijk.

Het ware beter, Fluks, als je je woede en frustraties zou richten op de
totale minachting van het staatshoofd, de kiezer en de parlementaire
democratie vanuit Balkenende, Verhagen en Rutte, die nu - zonder de gang
naar de kiezer te maken - willen gaan drijven op de LPF.