Hirsigate: D66 loopt in AHA-val

Thu Jun 29 12:12:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Kaj" <mail at kajleers.nl>
To: "Fritz van Rikxoort" <fritz at rikxoort.demon.nl>; "Mark Giebels"
<mark.giebels at gmail.com>; "Ger" <gmw.arts at home.nl>
Cc: "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>; <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Thursday, June 29, 2006 11:52 AM
Subject: Re: Hirsigate: D66 loopt in AHA-val

> [...]
> partijen
> in dit drama hebben elkaar min of meer politiek gedwongen de hakken stevig
> in het zand te zetten; een enórme afgang wacht hij of zij die nu een
> millimeter toegeeft.
>
> Dus:
> -VVD trekt eerdere onvoorwaardelijke steun aan Verdonk in en laat haar
> vallen als een baksteen; ze treedt af, kabinet gaat door, zij het
> beschadigd
> (en binnen 48 uur is NL een nieuwe partij met Verdonk 'rijker'). Hoogst
> onwaarschijnlijk gezien Van Beek's ferme uitspraken.

Zie eerder, de VVD spint garen bij aanblijven, direct zie de publieke
opinie,
en indirect doordat D66 formeel gelijk heeft maar het publiek de schuld ook
bij Ayaan legt,
dus D66 wint er niets mee, zou zijn positie eerder verzwakken.
Een stemmentegenstander door zichzelf uitgeschakeld, goed voor de VVD,
die met het CDA kan blijven oogsten door gedoogsteun.
Zie nu al het opkrabbelen van het CDA en de winst in de peilingen voor VVD.
Plus Pechtold zijn platform kwijt, handig.

> -D66 zendt 'gebaar' door zoenoffer; Lousewies treedt af (hoogst
> onwaarschijnlijk scenario, zeg ik meteen, maar in de politiek weet je 't
> soms nooit...)

Aftreden omdat Pechtold weigert bij zijn partij en fractie te horen?

> -VVD en CDA zetten D66 voor het blok; trek steun aan motie in of stap op
> (de
> vlucht-naar-voren-tactiek). Dit wordt dan een staaltje 'Chicken' van heb
> ik
> jou daar - het 'spel' waarbij twee auto's recht op elkaar af crossen en
> waarbij één (de verliezer) als eerste uitwijkt. Zeer riskant voor het
> kabinet.

D66 staat inderdaad voor het blok...

> [...]
> zich
> toe te trekken. Tenslotte was hij het die zijn mond voorbij praatte,
> waardoor de huidige crisis ontstond. Gevaarlijk en politiek beschadigend,
> maar Verdonk zóu dan in principe kunnen blijven zitten. Hij zou D66 dan
> alsnog voor het blok kunnen zetten door bijvoorbeeld een nieuw debat
> *zucht*
> waarbij het dan over zijn rol gaat en niet die van Verdonk. D66 zou dan
> een
> standpunt in moeten nemen t.a.v. het hele kabinet.

Balkenende stond ook achter de wens van Verdonk dat Ayaan haar intrekken
van haar liegen over haar wel geldige naam, expliciet zou maken.
Een sorry van hem kan otch niet genoeg zijn voor D66 Verdonk weer te
steunen...