en lousewies en zo

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Jun 28 17:20:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28-jun-2006, om 16:45 heeft Raimond de Tempe het volgende geschreven:

> Elma, dat klinkt heel lief van je. Maar - hij is van de generatie
> van onze
> kinderen!

dat wist ik wel hoor ;)
lousewies is jonger dan mijn jongste kind.

> Maar het zou kunnen dat je Dennis Hesseling wel eens gezien hebt.
> Jaren
> geleden heb ik hem meermalen gezien in het Brabantse, bij
> regiovergaderingen, ik meen als bestuurslid van de Jonge
> Democraten. Het zou
> best eind jaren 80 geweest kunnen zijn. Ik geef je hier in elk
> geval een
> link, voor een interview en een portret:
>
> http://www.kennislink.nl/web/show?id=114771

dank raimond. best een LD (lekker ding ;)

> In elk geval was ook ik zeer geboeid door hetgeen ik las, nadat ik
> enkele
> links geopend had. Dank aan Marc-Alexander! Het is een thematiek,
> zie ook
> voor de niet-wiskundige zeer interessant is, zeker als je een
> beetje thuis
> bent in de wetenschapsfilosofie.

ja, dat kwam bij mij ook boven

> En grappig: als ik mijn helder denkende vriendin, die overigens meer
> artistiek is dan intellectueel, de kwestie uitleg van "de uitgesloten
> derde", dan vindt ze dat eigenlijk een "non-probleem". Of iets al
> of niet
> waar is, is vaak afhankelijk van het gezichtpunt vanwaaruit je het
> bekijkt,
> is haar reactie.

de mijne ook
'waar' is een concept dat door mensen bedacht is imo

> Eigenlijk wel juist, weten wij met wat levenservaring!

nou ... ik ben het alleen op de universiteit tegen gekomen. niet
thuis in het 'echte leven'

> Blijft het een interessant punt of je bepaalde formele waarheden nu
> ontdekt,
> of dat je die construeert in het denken (niet zozeer idealistisch,
> maar
> nominalistisch).

is voor mij onbekende of vergeten term

> Dan zitten we met een klap meteen in 2500 jaar filosofie!

LOL

> Overigens neemt dat niets weg van hetgeen ik als kritiek had op
> Lousewies
> haar wens om artikel 23 GW aan te pakken, om daarmee fouten in een
> aantal
> besturen in het Islamitisch onderwijs aan te willen pakken: met een
> kanon op
> een mug schieten.

het probleem van metaforen is dat ze nooit helemaal passen
de relatieve schietkracht van besturen in het islamitisch onderwijs
versus de nederlandse grondwet. kweenie wat harder schiet. hier rond
de monding van de rijn en maas misscien de laatste, maar verder van
huis?

> Ik heb nu de bijgedachte dat als Dennis H. zo'n
> fundamenteel analytisch denker is, hij zijn echtgenote wellicht op
> andere
> gedachten had kunnen brengen, misschien.

politiek en filosofie, als die twee eens vriendjes werden. ;)
en meer schrijfsels met titels als 'gnomes in the fog' please.

> In mijn reactie verwees ik naar recente stukken in Didaktief. Toch nog
> ietsje meer dan alleen Het Onderwijsblad geeft. Kijk maar
>
> http://www.didaktief.nl/

dank weer een bewaar url erbij

> Een heel bekend en steeds weer terugkerend thema uit het
> onderwijsonderzoek.
> Prof. Jaap Dronkers noemt een keer een gevoelig punt: door de grotere
> afstand van enige overheid is het bijzonder onderwijs (er is veel
> algemeen
> bijzonder!) vaak iets minder geplaagd door allerlei hopeloos
> ge-experimenteer met het onderwijs.

was ooit voor mij de reden dat ik een paar jaar trouw bleef aan d66

> En vooral de sociaaldemocraten hebben
> het onderwijs vele tientallen jaren zitten verknoeien door er te hoge
> maatschappijveranderende eisen aan te stellen, voor te weinig geld
> en tijd.

klopt.

> Dat zeggen vooral onderzoekers uit sociaaldemocratische kring! Jaren
> gedonder met de (net-niet) middenschool. Helpt het? Nee.

nee. :(

> En wie maken de
> langzame en voorzichtige leerweg, die veel gekozen werd door
> kinderen van
> allochtone families, onmogelijk? Juist, minister Ritzen! Argument:
> te duur.

ja :(

> Voor mij de grootste reden om nooit meer PvdA te willen stemmen.

kan ik inkomen

> Laat staan
> iets utopischer clubs. Zo ben ik nog steeds D66-er, ondanks alle
> moeizame
> gedoe.

grin. en herkenning

maar in mijn wereldje is meer dan onderwijs alleen belangrijk geworden.
misschien niet slim, want politiek is dicht bij huis het meest
effectief, en school is dicht bij huis, maar het voelt toch zo.
prioriteiten zijn verschoven. maar ik lig er niet wakker van, dat heb
ik wel geleerd. :)

gr elma leuk je weer even te lezen.