Hirsigate: Verklaring AHA

Tue Jun 27 17:47:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Ministerie van Justitie
Datum: 26 juni 2006

Verklaring van mevrouw Ayaan Hirsi Ali
--------------------------------------

Op 15 mei j.l. heb ik van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie een
brief ontvangen waarin mij werd meegedeeld dat de uitlatingen die ik over mijn
identiteit heb gedaan zouden kunnen impliceren dat ik het Nederlanderschap nooit
had verkregen.

Deze mededeling was gebaseerd op mijn verklaring, dat ik niet Ayaan Hirsi Ali,
maar Ayaan Hirsi Magan heet. Deze naam is samengesteld uit mijn eigen naam, de
naam van mijn vader en de naam van mijn vader's vader. Deze wijze van
naamsgebruik is in Somalië wettelijk en traditioneel gangbaar.

De naam Magan is ook altijd door mijn vader gevoerd en ik ben met deze naam
opgevoed. Bij mijn asielaanvraag en daarmee ook later bij mijn verzoek tot
naturalisatie, heb ik deze naam echter niet gebruikt. Ik heb, om redenen die er
nu niet meer toe doen, een andere naam gebruikt, te weten de naam Ali. Onder
deze naam is mijn vader's vader daadwerkelijk geboren, zoals mijn familieleden
getuigen. Hij heeft zich pas later Magan genoemd. Anders dan ik in het verleden
soms heb gezegd, hoort de naam Ali dan ook wezenlijk bij mij. De naam Ayaan
Hirsi Ali is de naam die ik naar Somalisch recht en gewoonte mocht voeren en die
daarmee ook uitgangspunt voor de Nederlandse naamsaanduiding kan zijn.

Mijn mededeling, dat ik over mijn identiteit heb gelogen, geeft dus niet de
werkelijkheid weer. Het gaat hier echter om feiten die de minister niet bekend
konden zijn en ik heb er volledig begrip voor, dat zij heeft gehandeld zoals zij
heeft gedaan. Ik betreur het dat ik haar met mijn mededeling op het verkeerde
been heb gezet. Ik zal als Ayaan Hirsi Ali door het leven gaan.

w.g.

Ayaan Hirsi Ali