De heilige getallen 65 en 40

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Mon Jun 26 15:11:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>het is al onrechtvaardig genoeg dat zwaar lichamelijk en geestelijk
>werk vaak zo slecht betaalt.
Weet ik alles van. Heb het hier al 's verteld. Schoonmoeder, dit jaar 50.
Werkt als begeleider in een semi-gesloten inrichting voor ernstig gestoorde
jongeren met ook nog eens fysieke gebreken. Komt regelmatig beursgeslagen
thuis, andere collegae houden er gebroken botten aan over. Verdient
niettemin nét twee-derde van wat ik verdien en omdat ze nét in de verkeerde
belastingschijf enz valt, houdt ze per jaar netto nog minder over ook. Is na
8 moeilijke jaren in de WAO gaan werken en *KNAL*, bij de eerste Aangifte
Inkomstenbelasting kreeg ze meteen een naheffing van heb ik jou daar. Is nu
druk aan het solliciteren bij andere instellingen maar daar is het net zo
slecht allemaal. Geen geld om mensen aan te nemen en hoe hoog de nood ook
is, al helemaal niet iemand van 50.

Maar ik zat laatst te denken: kennelijk kan het de meeste Nederlanders geen
fuck schelen wat er allemaal wel en niet gebeurt in de zorg. Men roept
'schande!' als een bejaarde in een tehuis overlijdt zonder dat men het weet,
men vindt het 'vreselijk' om de verhalen van mijn schoonmoeder te moeten
horen, zoals dat ze met totaal onopgeleide uitzendkrachten moet werken, die
'm vaak na een dag al bont en blauw smeren. (Uitzendkrachten -
levensgevaarlijk.)
Maar zodra de tering naar de nering gezet moet worden, is het "ja, nee, ho,
wacht - geen hogere belastingen ofzo, hé!"

Moet ik dan concluderen dat dit land de gezondheidszorg krijgt die het
verdient, of die het wil?