De heilige getallen 65 en 40

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Mon Jun 26 12:49:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Volgens mij buiten de liberalen weer eens een gegeven (babyboomers
>  gaan met pensioen) uit ter meerdere glorie van het eigen geloof.
Dat denk ik niet. Toevallig nét nog nieuwsbericht over de OESO, dat stelt
dat Europese overheden óf de belastingen moeten gaan verhogen, óf in andere
uitgaven snijden, óf zodanig hervormen dat mensen zelf meer gaan betalen
voor hun eigen ziektekostenverzekeringen en pensioenvoorzieningen. Dat zijn
de drie keuzes en electoraal gezien zijn ze alledrie uiterst
onaantrekkelijk.
Vandaar ook dat de politieke partijen zich nu al in allerlei bochten wringen
om met halffabrikaatjes te komen om te voorkomen dat ze met één van die drie
keuzes de verkiezingen ingaan. (Met uiteraard als gevolg dat na de
verkiezingen juist één van die drie keuzes keihard doorgevoerd wordt.)

>  Lijkt het net alsof het liberalisme concreet zou zijn. In de praktijk
>  werken de meeste mensen niet eens meer als ze 65 worden - het gaat
>  dus eigenlijk nergens over.
Het zou mij in dat verband dan ook niet verbazen als in de nabije toekomst
het aantal mensen tussen de 60 en 67 dat in de WIA instroomt opeens enorm
toeneemt...