De heilige getallen 65 en 40

Mon Jun 26 12:32:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Leuk verhaal, Fluks, maar moet ik hier dan uit opmaken dat jij de
>oplossing hebt, de Heilige Graal die het probleem van de toenemende
>vergrijzing

 Volgens mij buiten de liberalen weer eens een gegeven (babyboomers
 gaan met pensioen) uit ter meerdere glorie van het eigen geloof.
 Lijkt het net alsof het liberalisme concreet zou zijn. In de praktijk
 werken de meeste mensen niet eens meer als ze 65 worden - het gaat
 dus eigenlijk nergens over.

 Als het er om gaat dat mensen na hun 65e mogen werken en niet ver-
 plicht met pensioen moeten, dan ben ik daar zonder meer voor. Maar
 nu gaat het om het omgekeerde -louter omdat *iedereen* na z'n 65
 een uitkering *moet* krijgen. Dat is idioot. Mensen horen een uit-
 kering te kunnen krijgen indien ze niet zelf in hun levensonderhoud
 kunnen voorzien. Als mensen met pensioen gaan en ze kunnen dat wel,
 waarom zouden ze dan AOW moeten krijgen ? Waarom zouden anderen lan-
 ger moeten werken omdat de mensen die het geld niet nodig hebben
 - bijvoorbeeld omdat ze graag na hun 65e blijven werken - een uit-
 kering kunnen krijgen ?

 Er zit een rare kronkel in. En 's mijnsinziens komt dat omdat het
 onderwerp de liberalen heel goed uitkomt. Die willen de oudjes
 alleen maar aan het werk zetten omdat hen dat zelf eigenlijk wel
 zo goed uitkomt. Gaan de liberalen dan zelf ook pas op hun 67e met
 pensioen - dat gelooft toch niemand ? Neen, ze willen weer eens
 beslissen over de vrijheid van anderen.

 Het vrijheidsbegrip wordt steeds dwangmatiger. Het begint zo lang-
 zamerheid een wrange bijsmaak te krijgen.