Koerscrisis: De Graaf: 'Dit gaat over het overleven van D66' 2/1

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jun 23 10:06:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Het ging volgens De Graaf ook veel te vaak over de volgende verkiezingen. Maar:
>'De kernvraag zou nu moeten zijn: waar stáát de partij voor? Wat is het
>wezen van D66? In de campagne heb ik dat gemist.'
>
>Het wezen van D66 is niet de gekozen burgemeester of een nieuw kiesstelsel,
>zegt hij. 'Die ideeen zijn zo in te wisselen voor andere. Het gaat om de ver-
>houding tussen individu en overheid, om de zeggenschap van de burger over de
>staat. Want dát is democratie'

Het is een beetje flauw, maar a) heb ik deze zelfde kritiek steeds gehad
op de twee prijspaarden en b) heb ik juist díe problematiek van de
democratie, en het inperken van de rechtsstaat voor
veiligheid/terrorismebestrijding, consequent in mijn campagne gevoerd.
Het drong niet zo door, dat is waar. En dan moet ik c) nog opbiechten
dat ik in Den Haag met Thom een redelijk lang gesprek heb gehad, en hij
me zei dat hij de twee prijspaarden geen van beiden geschikt acht, maar
daar niet openlijk over kon praten. Dat is de ellende van de
partijpolitiek: bijna niemand durft écht te zeggen wat hij/zij meent.
Veel te bang iets te beschadigen, een belangetje hier, een netwerkje daar.