Lousewies

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Jun 22 23:12:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Mooi gezegd. Toch weet ik nog niet wie ik nou moet kiezen. Mijn
droomkandidaat (Wijers) doet niet mee. Ik twijfel nu tussen Pechtold en
van der Laan en heb een lichte voorkeur voor Pechtold.

Van der Laan lijkt mij inhoudelijk sterker in de schoenen te staan, maar
ze komt elitair over. Ik vind dat niet erg, maar wat zal de kiezer vinden?
Dat is niet eerlijk natuurlijk, maar ja, de wereld is niet eerlijk en we
moeten ook aan effectiviteit denken.

Pechtold lijkt me beter in machtsspelletjes. Het is bijvoorbeeld niet hij
die beschadigd uit de Afghanistan-affaire is gekomen. Ook dat kan je
onrechtvaardig vinden (en recente uitlatingen uit de fractie lijken die
lezing te ondersteunen), maar het is wel een feit.

Dat afwegend kom ik tot een lichte voorkeur voor Pechtold. Maar hij kan
het niet in z'n eentje en tot mijn verdriet heb ik er weinig vertrouwen in
dat deze twee goed met elkaar zullen kunnen samenwerken. Verder zie ik
jou, van der Laan en Dittrich als de zwaargewichten in de fractie, die ik
zeker terug zou willen zien komen.

Mijn ideale oplossing is dus: Pechtold lijstrekker, van der Laan stelt
zich wel kandidaat als kamerlid en komt op de tweede plaats op de lijst,
deze twee werken effectief samen, Bert komt op nummer drie, Dittrich op
vier, verder geen voorkeur. En dan wil ik op jou stemmen Bert, dus graag
kandideren svp! Tweede voorkeur is voor mij van der Laan.

Maar ja, da's dus een probleem. De hotemetoten steunen in meerderheid
Pechtold, maar de fractie van der Laan. Dat had ik niet verwacht. Ik had
eerlijk gezegd gedacht dat het tussen de kandidaat van de hotemetoten en
iemand als Hein zou gaan en dat de kandidaat van de hotemetoten zou
winnen. De koers was en is immers juist, er moeten geen grote personele
mutaties komen. Maar wat nu?