Lousewies

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Jun 21 20:38:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In de tweede kamerfractie ben ik de enige die op vrouwen valt. Toch is dat
niet de reden dat ik mijn stem op Lousewies uitbreng. Dat heeft ook weinig
zin, ik ben juist slecht in wiskunde.
Verder rook ik, rijd ik auto, en ben ik dol op McDonalds, allemaal dingen waar
Lousewies een gloeiende hekel aan heeft. Dus waarom dan toch?
Het antwoord zit in drie woorden: vuur, bevlogenheid en idealisme. Waar
stáán jullie bij D66 dan toch voor, wordt er vaak gevraagd. Bij Lousewies
hoef je je dat geen moment af te vragen. Zij, wij, staan voor mensenrechten,
rechtvaardigheid, internationaal optimisme, en een hekel aan spruitjes. We
staan voor het kwetsbare, voor wat onderdrukt is, door welke machthebbers dan
ook. Of het nou om de kanslozen gaat op de Nederlandse arbeidsmarkt die door
gevestigde machten buiten de deur worden gehouden, om Chinese studenten wiens
mensenrechten met voeten worden getreden, of om Afrikaanse aids-slachtoffers,
ze staat er voor, en wij staan erachter.
Maar het zijn niet alleen de idealen die het doen, het is ook de stijl. Ze
staat er niet alleen voor, ze gáát ook. Compromissen zijn leuk, maar niet
als het om de essentie van het leven gaat, om ieders recht en ieders kansen.
Als het over ’s rijks financiën gaat, over de filebestrijding, of over de
ingangsdatum van het huurbeleid, ach, dan is een compromis in polderland nog
wel aanvaardbaar. Politiek is nou eenmaal soms ook wheelen en dealen, en dat
kan ze als geen ander. Je moest haar eens zien, aan de telefoon met Maxime,
Jan Peter, of Laurens Jan.
Maar wie aan de fundamenten komt kan rekenen op een onverzettelijke Lousewies.
Martelingen in Guantanamo Bay? Hoezo voorzichtig met de coalitie?
Condooms in de klas? Jazeker, want het is een schande dat er weer meer
tienermeisjes moeder worden, uit onwetendheid en schaamte.
Voorzichtig met Poetin voor het aardgas? Moet ie eerst maar eens de
persvrijheid herstellen.

Dat is even schrikken, zeker, voor wie liever poldert en de lieve vrede
bewaart, zich liever vestigt in de macht dan ertegen aanschopt, liever pampert
dan provoceert, liever bestuurt dan politiek bedrijft. Maar het is óók een
verademing, something different, iets om warm voor te lopen, in méé te gaan.

Boeiend dat veel D66-leden het nog niet weten, maar de kiezers wel, die
volgens de peilingen massaal voor Lousewies zijn. Ik denk dat ze het
herkennen, dat ze aanvoelen dat bij alle gedoe rond D66 in de afgelopen tijd
zij degene was die een rechte koers gevaren heeft.
Wat waar is, ik kan het weten, ik was erbij.

HP de Tijd spreekt deze week over Lousewies’ kruistocht tegen gelovig
Nederland. Let wel, géén kruistocht tegen het geloof of God. Stiekem denk ik
dat God met zijn duim omhoog zit als zij niet Hem, maar wel zijn vreemde
kostgangers hier op aarde uitdaagt. Zo hoop ik het althans, want dan is er nog
een kans voor de wereld. Net als voor D66.