Koerscrisis, Leestip: Van der Laan zakt finaal door het ijs

Steven Rieder Steven at RIEDER.NL
Wed Jun 21 18:52:16 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  Voor iemand die zelf geen godsdienst heeft: ja. Maar mensen die dat wel
>  hebben, geloven nu eenmaal dat er een entiteit buiten henzelf is. Het gaat
>  er niet om of dat waar is of niet (natuurlijk is het niet waar), het gaat
>  erom of ze dat *recht* al dan niet hebben.

Hebben mensen het recht om te geloven? Jazeker. Hebben ze het recht om
alles wat uit dat geloof voortvloeit tot uiting te brengen? Slechts dan
als het binnen de wet valt. Het probleem met de vrijheid van godsdienst
zoals dat nu in de grondwet staat is dat het het hebben van überhaupt
een godsdienst meer rechten geeft (er worden immers uitzinderingen
gemaakt "wegens geloofsovertuiging") dan er geen hebben. Ik vind dat
volstrekt onterecht.

>  Als LvdL inderdaad de vrijheid van godsdienst wil afschaffen, dan plaatst
>  ze zichzelf volkomen buiten de beschaving. Dan staat ze zich op 1 lijn
>  met types als Hitler, Stalin en Khomeiny.

Die opmerking werp ik heel, heel ver van mij!

Steven Rieder