Koerscrisis: Humanistisch Verbond valt fundamentalistisch atheisme van D66 aan

Tue Jun 20 08:34:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder over het stuk in het blad van het HV over het fundamentalistisch
 atheisme van D66,
>He, he - dat werd tijd. Ik heb dat hier dikwijls gedaan, waarbij is
 dezelfde term gebruikte als thans het HV]

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Je bent intussen toch niet welzijnswerker geworden, Marc? Je tegenstander
>benoemen met een term van diens tegenstander lijkt mij teveel op een jij-mop.

 Okee, ik ben noch een aanhanger van LvdL noch van het HV. Maar ik vind
 het weer wel leuk dat men daar tot dezelfde inzichten komt als ik en daar
 zelfs het etiketje plakt als dat ik er voor bedacht.

 Maar het gaat er natuurlijk om of het juist is. Dit lijkt mij een van de
 vele minpunten van Van der Laan. D66 is nooit een anti-godsdienstige partij
 geweest maar LvdL heeft een moeilijke schooltijd tussen de Amerikaanse
 nonnen gehad en dus haalt ze voortdurend naar de RK-kerk uit. En daar komen
 nu de Moslims bij. Dit doet de partij alleen maar schade; ze zegt in feite
 dat al die gelovigen maar moeten opdonderen bij D66 - net als iedereen die
 geen sociaal-liberaal is. Daarom zou het een ramp zijn als ze lijsttrekster
 mocht worden.

 Ik vind religie ook flauwekul - maar men moet een onderscheid maken tussen
 een geloof en de gelovige. LvdL doet dat niet, AHA en al die filosofen-li-
 beralen doen dat niet. Ze doen voorkomen dat gelovigen een soort crimine-
 len zouden zijn en dat de liberale Ubermensch over hen dient te beslissen
 wat de maatschappij met hen aanmoet...

 Heel eng eigenlijk.

 Marc Fluks, Amsterdam

 PS: Wat zou Bertus met die EO-jongerenbijbel gedaan hebben ? Staat deze nu
     naast het 'Atheistisch Manifest' ?    :-)