Koerscrisis: Van Boxtel: 'Pechtold brengt koersvastheid'

Tue Jun 20 07:07:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  De Vo;lskrant
Datum: 20 juni 2006

Van Boxtel: Pechtold brengt koersvastheid
Van onze verslaggevers

DEN HAAG - D66-coryfee Roger van Boxtel heeft een 'absolute voorkeur' voor
Alexander Pechtold als lijsttrekker van D66. Pechtold brengt volgens hem meer
'koersvastheid en stabiliteit' dan Lousewies van der Laan. Commissaris van
de koningin Boele Staal pleit daarentegen voor Van der Laan. Komende zaterdag
kiezen de D66-leden hun nieuwe lijsttrekker.

Oud-minister Van Boxtel, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Menzis, vindt
dat Pechtold aan een â'interessante vernieuwingsagenda' werkt, vooral op het
gebied van onderwijs en integratie. 'Hij spreekt op een goede manier met
mensen in het veld over bijvoorbeeld onderwijsvernieuwingen en topinstituten.
Dat toont dat hij niet alleen bezig is met ideetjes.'

Volgens Van Boxtel spreekt Pechtold de taal van jongeren en weet hij wat er
leeft. 'Hij wordt niet voor niets omarmd door de Jonge Democraten.'
Fractievoorzitter Lousewies van der Laan heeft zich te grillig betoond op het
gebied van Uruzgan en de asielzoekers, meent Van Boxtel. 'Ik denk dat Pechtold
beter geequipeerd is voor het secure, gestructureerde opbouwwerk dat D66 nu
nodig heeft.'

Boele Staal denkt juist dat Van der Laan beter is voor de partij. Hij gaat
ervan uit dat D66 de volgende regeerperiode in de oppositie terecht zal komen.
'Laten we daarom kiezen voor iemand met parlementaire ervaring. Van der Laan
dus. Pechtold is meer het type van de bestuurlijke ambities. Ik acht Van der
Laan bovendien beter in staat om van D66 een partij te maken met een bredere
agenda dan de bestuurlijke vernieuwing, want dat boek heb ik nu wel uit.'

Staal voegt eraan toe dat de keuze voor een vrouw als lijsttrekker ook 'heel
opportuun' is.

Andere partijprominenten kozen al eerder partij: D66-oprichter Van Mierlo staat
achter Pechtold, terwijl Jan Terlouw de kandidatuur van Van der Laan steunt.

--------
(c) 2006 PCM