Debat Nijmegen

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Mon Jun 19 12:36:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Dat vond ik trouwens een problematisch punt van Hein (en Lousewies), dat
>de nadruk kwam te liggen op standpunten, waaraan je per si vast moest
>houden. Ik denk dat de softe 'Simone Kuiter'-stijl van luisteren en
>samenwerken uiteindelijk het beste bij D66 past....D66 wordt vooral de laatste >periode zwaar
aangevallen...D66 moet zich alleen iets aantrekken van kritiek die >hout snijdt ...vooral haar
eigen redelijke karakter behouden.

Nee. Die softe, gedienstige, allerredelijkste benadering heeft D66 nu al bijna de das omgedaan. D66
is inwisselbaar, altijd en overal, en buigt met iedere coalitiewind mee. Dat de partij keep op keer
geaccepteerd heeft dat VVD en CDA gingen 'shoppen' bij de LPF als er een voor D66 heikel punt op
tafel lag, is symptomatisch. (Dat VVD, CDA en LPF ook een meerderheid hebben was voor mij overigens
een van de redenen waarom D66 NOOIT in dit kabinet had moeten gaan zitten.)

>Hein sneed wel overtuigend aan dat dat D66 altijd 'een alternatief' is.
>We willen natuurlijk graag de eerste keuze zijn. Een 'merk' waarmee de
>kiezer zich identificeert. Dat is niet gemakkelijk. De grote partijen
>hebben geen sterkere inhoud dan D66, wel een sterker merk. En dat is
>beslissend.

Het gaat om de perceptie die de kiezer heeft. Perceptie, perceptie, beeldvorming, beeldvorming! De
andere partijen zijn de afgelopen jaren gewoon veel gewiekster gebleken in het beinvloeden van de
beeldvorming, de perceptie. Ook al was het niet zo, de VVD, het CDA of de PvdA wisten in de
beeldvorming het plaatje zo te draaien dat het naar buiten toe leek alsof zij de winnaars waren van
een debat / discussie. En ze hielden en houden vaak ook rucksichtlos vast aan een idee als het in
hun kop zit.
En tsja, daar 'scoren' ze dan mee. Het beeld van D66 is nu toch dat het maandag A zegt, dinsdag
alweer B roept en woensdag C doet. Niet uit te leggen en dat blijkt. Dus: De Rug Is Recht!

>Als je er zo tegenaan kijkt, en een ander perspectief levert vaak ook
>nieuwe inzichten, moet D66 niet gewoon 'marktaandeel' veroveren door de
>ideale partij te zijn voor de 25% die bij D66 hoort? Wat kan D66 zijn
>voor de mensen die toekomstgericht zijn? Hoe kan D66 verwoorden wat hen
>aanspreekt? Of eigenlijk, een spreekbuis en een instrument zijn voor hen
>die wijk, land of wereld iets positiefs te bieden hebben?

Dat kan ten eerste door aan je kiezers te laten merken dat als zij massaal stemmen voor een of
meerdere punten in je verkiezingsprogramma, jij als partij niet op die punten inlevert, of zoveel
water bij de wijn doet dat die punten nauwelijks nog naar voren komen. En dat is wel gebeurd. 1998,
Nacht van Wiegel: een van de speerpunten van D66 door de plee gespoeld, maar D66 lijmde. 2004: Thom
de Graaf, die in 1998 over hetzelfde dossier struikelde maar toen als fractievoorzitter, treedt af,
ditmaal vanwege EK-tegenstem. Maar D66 blijft zitten. Dan Uruzgan, openhouding Borssele, etc etc
etc...

Kaj