Debat Nijmegen (was: Moddercrisis: D66-hotemetoten...)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon Jun 19 11:55:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> [...]
> liet daar openlijk zijn misnoegen blijken over het gegeven dat de
> fractie al heeft duidelijk gemaakt dat ze tegen de ondertunneling van
> het Naardermeer is. Toen Lousewies hem vroeg om het in het kabinet tegen
> te houden, gaf hij niet thuis. Nu is dat gezien zijn positie ook best
> wel lastig, dat geef ik toe, maar sta dan ook je fractie een
> dualistische houding toe, en doe geen pogingen ze aan de halsketting van
> het kabinet te leggen. Erken dan gewoon dat de fractie een eigen
> verantwoordelijkheid heeft en een eigen koers mag bepalen.

Dat erkent hij uiteraard, maar hij zei expliciet dat hij nog in de
'luister' fase was, de /belangrijkste/ fase, en zelfs diezelfde dag nog
een afspraak had een deskundige op dit terrein. Dan kun je natuurlijk
niet eerder al gaan toeteren wat je vindt.

Dat vond ik trouwens een problematisch punt van Hein (en Lousewies), dat
de nadruk kwam te liggen op standpunten, waaraan je per sé vast moest
houden. Ik denk dat de softe 'Simone Kuiter'-stijl van luisteren en
samenwerken uiteindelijk het beste bij D66 past. Het gaat er om de beste
ideeën een kans te geven om naar boven te komen en niet om het scoren.

D66 wordt vooral de laatste periode zwaar aangevallen, maar veel van die
politieke aanvallen zijn onoprecht, dit valt me ook op bij Wouter Bos.
En de SP is volkomen ongeloofwaardig geworden in haar populistische
overdrijving. D66 moet zich alleen iets aantrekken van kritiek die hout
snijdt (en die is er natuurlijk ook), en vooral haar eigen redelijke
karakter behouden.

Hein sneed wel overtuigend aan dat dat D66 altijd 'een alternatief' is.
We willen natuurlijk graag de eerste keuze zijn. Een 'merk' waarmee de
kiezer zich identificeert. Dat is niet gemakkelijk. De grote partijen
hebben geen sterkere inhoud dan D66, wel een sterker merk. En dat is
beslissend.

Als je er zo tegenaan kijkt, en een ander perspectief levert vaak ook
nieuwe inzichten, moet D66 niet gewoon 'marktaandeel' veroveren door de
ideale partij te zijn voor de 25% die bij D66 hoort? Wat kan D66 zijn
voor de mensen die toekomstgericht zijn? Hoe kan D66 verwoorden wat hen
aanspreekt? Of eigenlijk, een spreekbuis en een instrument zijn voor hen
die wijk, land of wereld iets positiefs te bieden hebben?

Bart