Moddercrisis: D66-hotemetoten intervenieren opnieuw in lijsttr ekkersverkiezingen ten gunste van Van der Laan

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Jun 19 00:11:27 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef op Sunday, June 18, 2006 9:32 PM :
> Nee hoor, het ging er in Nijmegen heel correct aan toe, zij het dat
> inderdaad Pechtold er voor pleitte Verdonk nog tot december te geven.
> Ze hebben dus niet dezelfde mening (met argumenten omkleed), niets mis
> mee.

Er ging ook naar mijn waarneming helemaal niets mis. Er is zo af en toe pittig
op elkaar gereageerd, maar op duidelijk /inhoudelijke/ standpunten. Van
moddersmijterij was geen sprake, of je zou moeten zeggen dat er door alle 7
debaters aan is meegedaan.

> Nou vind ik dat Verdonk er niet zo makkelijk vanaf mag komen, aan de
> andere kant is het wel raar als de laatste 3000 anders behandeld
> worden dan de rest.

Maar Bart, hoe is die 'rest' dan volgens jou behandeld? Die zijn allemaal door
de molen van Verdonk's 'discretionaire bevoegdheden' gegaan, en dus /allemaal/
'anders' behandeld. Waar het om gaat is dat deze hele affaire nu al jááááren
loopt, en er komt maar geen einde aan. Geen einde aan het 'discretionair'
gesol met /mensen/. Keer op keer is Verdonk weggekomen. Als Alexander denkt
dat ze het nu in december wél voor elkaar kan krijgen, dan heeft hij de
afgelopen drie jaar niet opgelet. Overigens kán ze dat wel natuurlijk, door de
overblijvende slachtoffers van Nederlands gesol middels haar bevoegdheden nu
gewoon binnen twee weken een verblijfstitel te geven.

Er is in de afgelopen drie jaar van een pardon niets terechtgekomen. Waarom
niet? Omdat er een consequente kamermeerderheid tegen was. En die
kamermeerderheid bestond uit CDA, VVD, SGP en, juist, de LPF. De kans dat de
LPF /voor/ een pardonregeling stemt is uiterst klein, maar we hebben bij de
LPF al meer vreemde moves gezien.

D'r was overigens nóg een helder punt van verschil: de A6-A9. Alexander liet
daar openlijk zijn misnoegen blijken over het gegeven dat de fractie al heeft
duidelijk gemaakt dat ze tegen de ondertunneling van het Naardermeer is. Toen
Lousewies hem vroeg om het in het kabinet tegen te houden, gaf hij niet thuis.
Nu is dat gezien zijn positie ook best wel lastig, dat geef ik toe, maar sta
dan ook je fractie een dualistische houding toe, en doe geen pogingen ze aan
de halsketting van het kabinet te leggen. Erken dan gewoon dat de fractie een
eigen verantwoordelijkheid heeft en een eigen koers mag bepalen.

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink
(Ik kies Lousewies - www.lousewies.nl)