Peilingen 16 juni 2006

Sat Jun 17 10:36:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Restzetels...

CU en SGP staan met een lijstverbinding altijd een zetel hoger...

Een vuistregel is 2 % is precies 3 zetels.

Het aantal deelnemende lijsten bepaalt grofweg hoeveel reststemmen en zetels
er overblijven,
niet alleen bij de lijsten die minstens een hele zetel halen, maar ook bij
de overigen.

100/150 is 2/3e procent (0.67) is een hele zetel.

Meestal heeft een lijst ruim boven de 0.6 % stemmen nodig per zetel voor een
restzetel.
Het aantal stemmen wordt steeds gedeeld door het aantal zetels plus één
extra.
degene die het meest betaalt, uiteindelijk vaak de grotere fracties, krijgen
die volgende restzetel.