Partijleiding heeft aanval op Van der Laan geopend

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Fri Jun 16 14:08:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Nou, hoe hoog de prioriteiten bij de anderen liggen hebben we de afgelopen
>jaren kunnen zien. Sterker, we zijn er een minister mee kwijtgeraakt. Een die
>het niet perse slechter deed dan zijn opvolger ;-)
>Bedoel je misschien de bewegingen in het Liberaal Manifest van de VVD? Zijn
>die punten geaccepteerd daar dan? Natuurlijk, Fortuyn en Wilders was/is ssk
>voor een gekozen burgemeester, is dat misschien wat je bedoelt?
>De praktijk is immers toch dat elke poging tot vernieuwing vakkundig door de
>powers-that-be in de grond worden geboord?

De naiviteit van D66 in die jaren was ongehoord.

>Eigenlijk vind ik kritiek op de prioriteitstelling van democratische
>vernieuwing iets jij-bakkerigs hebben. Laten we met z'n allen vaststellen dat
>we het in handen hadden, van '94 tot '98. Toen waren we nsdig voor een
>meerderheid. En toen hebben Hafmo en consorten ervoor gekozen om er /niets/
>mee te doen. Toen hebben we het als droog zand door onze vingers laten lopen.
>Als het toen geen topprioriteit was, waarom zou Lousewies (of Alexander, of
>Hein, of wie dan ook) er nu de topprioriteit van moeten maken?
Wederom, de naiviteit in de jaren van Paars was van een ongehoord niveau. Van Mierlo had in Paars-I
NOOIT minister van BuZa moeten worden, maar Binnenlandse Zaken. Dan had hij bovenop de invoering
van de vernieuwing gezeten en het had ook politiek een luid en duidelijk signaal afgegeven:
dit-willen-wij-doorvoeren!
Maar dat wilde hij kennelijk niet en dat deed mij toen al afvragen of die democratisering, waar hij
toen al 30 jaar voor 'vocht', daadwerkelijk zo belangrijk voor hem was.
Voor HAFMO was volgens mij belangrijker dat de 'vanzelfsprekendheid' van het CDA aan de macht
doorbroken was. Ook vond hij het kennelijk belangrijker om aan te geven dat de politieke
verschillen tussen 'links' en 'rechts' minimaal waren geworden door PvdA en VVD samen in 1 kabinet
te brengen. In die zin heeft zijn 'ontploffingstheorie' gewerkt want na Paars-II zag minstend
een-derde van het electoraat nog maar zo weinig verschillen tussen de bestaande partijen dat Pim
Fortuyn een aantrekkelijk alternatief werd.
En de liefde van de andere coalitiepartijen hield en houdt op bij de voordeur. Eerst lippendienst
bewijzen aan D66 om een kabinet nodig te maken, maar zodra er gestemd moet worden over een
aanpassing van de grondwet - *pats*, weggestemd.