FOK en wat ze overschrijven

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 15 17:19:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Daar kán Minister Pechtold geen uitweg voor vinden, Bart.

Dat is het wonder van de creativiteit, Hein, eerst denk je dat het niet
kan, en achteraf vraag je je altijd af waarom je zoiets eenvoudigs zelf
niet bedacht hebt...

> Want ons
> systeem werkt zo, en het parlementaire systeem veranderen voor het
> genoegen van één Minister-Lijsttrekker is ondenkbaar en onwenselijk. Het
> kabinet praat met één mond, en we hebben het geheim van  de
> beraadslagingen.  Niets dat besproken is in het Kabinet mag naar buiten
> en privé meningen en/of partijstandpunten van één der leden zijn
> onwenselijk, schadelijk en daarom niet toegestaan. Logisch ook. Een
> Minister behoort boven de partijdigheid van zijn/haar partij uit te
> stijgen en het algemene belang van het land te dienen.

Ware het niet dat elke partij op de eigen manier het landsbelang beoogt
te dienen. En de kiezer heeft er recht op om te zien wie waarvoor
verantwoordelijk is. Zich achter een collectief verschuilen is de kiezer
het materiaal onthouden waarop deze zijn/haar stem kan bepalen.

Ik denk aan bijvoorbeeld de discussies met openbare notulen van centrale
banken over de rente. Die notulen doen toch ook geen schade?

Uiteraard moet iedereen zich achter een besluit scharen, maar als men
zich strikt onthoudt van polariserend gedrag dan denk ik dat er best wat
meer van de discussies binnen het kabinet naar buiten mag komen. De
direct betrokken minister(s) hebben hun speciale verantwoordelijkheid,
de rest geeft op z'n minst het voordeel van de twijfel, en iedereen doet
gewoon zo goed mogelijk zijn eigen werk.

Bart