FOK en wat ze overschrijven

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 15 16:30:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tsjonge Kaj,

1. Hoeveel ichte liden spreek jij nou zo gemiddeld per week?
2. De implicaties over het onderscheidingsvermogen van de D66-leden zou ik
niet willen onderschrijven, maar het vertelt me wel iets over hoe jij daar zo
al over denkt. Als die visie ook ten grondslag ligt aan je campagne voor Hein
zou ik hem willen adviseren toch eens naar een andere campagnestrategie om te
zien....

Wel goed LEZEN voordat je met modder begint te gooien, Martin. Ik maakte een duidelijk onderscheid
tussen waar mensen in eerste instantie aan denken, en dan waar zij in tweede instantie aan denken.
Neem jezelf. Je zet de tv aan, gaat op de bank zitten, en Pechtold of Van der Laan of Hein van
Meeteren verschijnen in beeld. Dan gaat er al iets door je hoofd nog voordat die persoon zijn of
haar mond opengedaan heeft. Je hebt ergens, op basis van een gevoel, al een kleine conclusie
getrokken over de persoon die je ziet. En dat is heel menselijk en dat heeft iedereen. Of wou je
beweren dat D66-leden de enige groep mensen op de planeet is die dat niet heeft?
Als dat wel zo is, geef me dan even al hun namen en telefoonnummers, want er zijn legioenen
psychologen die dan graag even hun hersenpan willen liften.

Naar deze psychologie wordt al generaties lang onderzoek gedaan, in eerste instantie aangezwengeld
door marketing- en reclamebureau's, en later sinds de jaren 1960 hebben politieke campagnevoerders
in met name de VS vele van die conclusies uit al die onderzoeken gebruikt. Beeldvorming, ofwel de
'likeability'-factor is ongelooflijk belangrijk.

Het betekent overigens NIET dat je nooit meer van die bijna onbewuste eerste conclusie af te
brengen bent - gelukkig niet, anders zou iedereen een behoorlijk eenzaam mens zijn.