FOK en wat ze overschrijven

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Thu Jun 15 15:35:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Leuk verhaal Bernard, maar er zit - excusez le mot - teveel Haags gelul in je redenering.

De meeste D66-leden zijn net mensen en die zullen zich veel meer laten leiden door factoren als 'is
die-en-die lijsttrekker aardig?', 'kan ik mij met hem identificeren?', 'wordt hij te hard
aangepakt?', 'wie gooit er meer met modder: Pechtold of Van der Laan?'

Dat soort zaken zijn de eerste zaken waar het gros van de mensen aan denkt als ze geconfronteerd
worden met een keuze tussen leiders, niet de inhoudelijke verschillen.
Niet om de zaak geheel uit zijn verband te willen trekken, maar als Amerikaanse mensen bijvoorbeeld
volgens 'Haagse' inhoudelijke redeneringen zouden denken, dan was Al Gore in 2000 met 80 procent
van de stemmen president geworden. En nu ik het er toch over heb, zie ik wel overeenkomsten tussen
Gore en Bush en Van der Laan en Pechtold.

Lousewies (Gore) wordt door veel leden gerespecteerd om haar lange staat van dienst, haar
eloquentie, haar kennis van zaken en haar lef om standpunten in te nemen en die te verdedigen. Maar
ik verwed er mijn sikje onder dat toch behoorlijk wat leden (voornamelijk mannen overigens, en ook
wat vrouwen) haar toch zullen zien als een soort bitcherige kenau met een aardappel in de keel. Dat
IS ze niet; dat weet jij, dat weet ik, en dat weten veel mensen die haar direct of indirect kennen.
Maar het gaat om perceptie onder de leden die zo niet alles, maar toch veel via de media moeten
vernemen en haar verder niet kennen. Ze kiest nu de aanval, net als Gore in 2000, maar omdat de
'likeability'-factor twijfelachtig is, is dat nogal link.

Want:

Pechtold (de Bush in het verhaa) lijkt wel het campagneboek van Karl Rove gelezen te hebben. Zorg
dat je aardig bent, positioneer je als de schoonzoon die je graag bij je thuis te eten uit zou
nodigen, houd je inhoudelijk op de vlakte (dus: zeg niks) zodat je niet hoeft te verdelen en
heersen maar juist kunt rekenen op een zo breed mogelijk speelveld, kwets niemand en omarm iedereen,
 en reageer gepikeerd en met gepaste gekwetstheid als je tegenstander je aanvalt. Oh, en laat foot
soldiers (Amerikaanse campagneterm) a la Van Mierlo en Schuyer en anderen namens je spreken, dan
hoef je zelf namelijk niks te zeggen. Be Mr Teflon.

>A) Jan Blokker is een gezaghebbend columnist; iin met historisch besef (boek over >
herinneringsplekken Nederlandse Geschiedenis). Hij is ook iemand die in intellectueel >veel
onderling geciteerd wordt.
>B) Hoewel de Volkskrant al minstens sinds 1982 zuur over D66 zeurt, lezen nog >steeds veel D66-ers
deze krant.

>Door A en B is de kans dat een doorsnee-D66er hoort wat Blokker over >(prominenten uit) zijn
partij zegt, ook te weten komt. Zeker als het zo'n uit goede >citaten en parafrasen samengesteld,
vernietigend stuk is.

>C) Volgens ons raadslid uit Tilburg-West zat de zaal vol, en besteden de Brabantse >kranten (De
Stem, Brabants Dagblad, enz.), de locale en provinciale omroep, >enzovoort veel aandacht op wat er
bij de D66-lijsttrekkers-campagnes in Brabant >gebeurt. Het aantal D66ers dat hoort hoe het in
Tilburg ging, kan hoger zijn dan je >denkt.
>  Zie ook de websites van De Telegraaf en Trouw voor verslagen van het Tilburgse >debat (en Trouw
wordt in D66 kring ook veel gelezen...).

>D) Pechtold was vanmorgen op de radio, waar de presentator het ANP-stuk van de >beide
bovengenoemde kranten-websites citeerde. Veel dus.

>E) Ja, want hij is soms de prins op de erwt (vrij naar H.C. Andersen).

>  En als je denkt dat Pechtold hiermee wint, vergeet je iin ding. Iedereen heeft aan >wat er na
Pechtolds Uruzgan-uitlating (NOVA, vorige week dinsdag) in en rond het >?>kabinet en de
coalitiepartijen (Van Baalens reactie!) gebeurde, kunnen zien dat >zolang hij in dit kabinet zit
(en dat moet hij om zijn projecten als het Burgerforum af >te ronden), Pechtold op belangrijke
punten waar we met CDA-VVD-LPF van mening >verschillen, niet voluit tegen deze rechtse partijen in
kan gaan.

>En willen we een goede kans maken op enig herstel, dan moeten we zo vrij en >ongebonden mogelijk
zijn. Pechtold is van alle kandidaten uitgerekend de meest >geketende, de man in de strakste
dwangbuis.

>De andere kandidaten hebben andere gebreken; maar Pechtold heeft met zijn "U >ziet aan mijn ogen
wat ik denk maar niet mag zeggen" gespartel precies zijn nadeel, >zijn probleem als lijsttrekker
aangeduid.