5 km/u

Thu Jun 15 14:48:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach ik ben een nieuwe, zuinige, en veilige rijder. Maar het betreft een
tweebaansweg, twee keer twee rijbanen, van de snelweg komend. Je rijdt in
een trein tot je langs een voorwijk komt. Ik kan vol op de rem gaan staan,
maar veroorzaak dan ongelukken, wat niet past bij een nieuwe rijder, zuinig
én veilig. Dat anderen zich al ergeren als je zo zuinig terugzakt en al op
55km zit bij passeren van het bord negeer ik.

Maar om iedereen er maar te flitsen, en ook de nette rijders te beboeten,
het leidt uiteindelijk tot ongelukken en files, zoals er ook
levensgevaarlijk rijgedrag is ontstaan op de snelwegen met trajectcontrole.
Je wordt er ingehaald en dan klemgereden tussen vrachtwagens en andere
auto's, want men is bang een kilometer te hard te rijden tussen te
trajectcontroles. Ik was eerst stomverbaasd dat op zo'n snelweg ineens zulk
levensgevaarlijk rijgedrag van inhalen en toch niet inhalen was ontstaan, op
zo'n grote schaal. Ik vind het een voorbeeld van een starre overheid. En een
gevaarlijke overheid. Uiteraard anticipeer ik inmiddels op het
levensgevaarlijke toch-net-niet-inhalen-gedrag en zorg ik ervoor dat ik niet
klengereden kan worden. Ik blijf graag schadevrij. Maar dat betekent wel
onnodig eerder een rijbaan opschuiven. De extra files op trajecten overigens
ook enkele met die 80-km beperking zijn bekend en waren te vermijden als
rijders niet gemiereneukt worden bij echt veilig rijgedrag binnen kleine
marges.