Pechtold haalt uit naar Van der Laan (was: Van der Laan haalt uit naar Pechtold)

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Jun 13 15:29:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 6/13/06, Martin Lentink <martinlentink at d66gelderland.nl> wrote:

> Ik deel je analyse voor een belangrijk deel, Mark, zij het dat naar mijn
> waarneming Hein te ver buiten de mainstream van de partij ligt.

Bedoel je inhoudelijk of 'bestuurlijk'?

 Dan gaat er
> inderdaad een bom af, en kun je beter gewoon een nieuwe partij oprichten.

Die bom gaat m.i. dan vooral af in de invloedrijkste organen in de
partij: Het LB en de landelijke fracties. De afdelingen, de 'gewone'
leden en vooral de afhakende D66 sympathisanten (kiezers) zijn vooral
op zoek naar nieuwe vruchtbare grond voor een vrijzinnig democratische
beweging. Doorzetten van de roofbouw van de afgelopen jaren maakt het
alleen maar erger. De brand moet er flink overheen nu.

 Ik
> wil dat niet. Afgezien van dat kleine restje goodwill zie ik daarvoor ook nog
> veel te veel enthousiaste en goedwillende mensen om mij heen.

Precies, daar gaat het primair om. Er moet weer een basis voor
positieve ontwikkelingen ontstaan.

> En dat is ook waarom ik voor Lousewies pleit. Dat is, naar mijn mening, de
> enige kandidaat die én de zaak bij elkaar kan houden, én voldoende
> vernieuwingsdrang- en capaciteit heeft.

Eens, toch twijfel ik. Ze loopt een grote kans weggecijferd te worden
in de verkiezingscampagne door de media. En ze draagt de erfenis van
de 'roofbouw'. Ze erkent de fouten, dat is positief, maar ze zit in
een moeilijke situatie om geloofwaardig een koerswijziging in te
zetten, hoezeer ik ook geloof dat ze dat wel zou willen. Maar kan ze
die noodzakelijke brand werkelijk laten oplaaien?? Of is die
doofkracht van de partijtop in de genoemde organen te groot? Positief
is dat ze het nu frontaal opneemt *tegen* een belangrijk persoon uit
die partijtop, dat geeft haar wellicht net dat beetje democratische
legitimatie om een koerswijziging te kunnen doordrukken, maar ik ben
er niet gerust op. Bij een keuze voor Hein ligt dat heel anders.

> Alexander hamert enerzijds op zijn niet-haagsheid, anderzijds op zijn
> 10-jarige bestuurlijke ervaring. Die bestaat, voor zover ik daarover kan
> oordelen, uit een aantal jaren wethouderschap in Leiden, waarvan ik niets
> weet, een driejarig voorzitterschap waarin de partij er qua politiek en
> organisatie niets op is vooruit gegaan, en een ministerschap waarin hij door
> onverstandige opmerkingen op foute momenten er in is geslaagd alle
> mogelijkheden tot bestuurlijke vernieuwingen te laten verdampen. Wellicht een
> aimabel man en prima dossiervreter, maar niet de beste partijleider.

Eens. Dat Alexander Pechtold het *niet* wordt lijkt me trouwens het
allerbelangrijkste voor de partij.

Groeten,
Mark