Pechtold haalt uit naar Van der Laan (was: Van der Laan haalt uit naar Pechtold)

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Jun 13 12:50:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Net terug uit China heb ik gisteravond de mails eens doorgescand. Bert
dank voor de verheldering over de besluitvorming over Afghanistan,
ging dus precies zoals ik als dacht. Jammer dat de fractie tot twee
keer toe de rug niet recht heeft gehouden onder druk van de andere
organen in de partij. De eerste keer op donderdagavond, de tweede keer
toen Lousewies het stokje overnam. Maar goed, gebeurd is gebeurd, dat
draaien we niet meer terug, helaas.

We staan nu voor de volgende keuze, een keuze waar wij als gewone
leden over beslissen, gelukkig maar, anders had het LB Pechtold vast
benoemd en was de ramp niet te overzien geweest.

Mijn korte samenvatting. Bij een keuze voor Alexander Pechtold teken
we het doodsvonnis voor de partij: Als lid van dit kabinet kan en wil
hij geen koerswijziging inzetten, dat wordt dus doodbloeden, hij is de
personificatie van alles wat er mis is en is gegaan in de partij. Bij
een keuze voor Lousewies is er een kleine kans om de partij weer op de
rails te krijgen, mits ze daadwerkelijk wil en kan breken met het
recente verleden. Bij een keuze voor Hein gaat er een bom af in de
partij; groot risico, maar met de grootste kans dat er daadwerkelijk
iets ten goede gaat veranderen.

Als de partij er niet zo slecht voor stond had ik waarschijnlijk voor
Lousewies gekozen, mits ze meer duidelijkheid geeft over waar ze staat
op de punten economie en democratisering. Maar momenteel hebben we
niet veel te verliezen en ligt de keuze voor Hein meer voor de hand.

Groeten,
Mark Giebels