Hoe kiezen we ook al weer een lijsttrekker ?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jun 10 09:58:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Marc,

Wat te denken van een dobbelsteen als criterium?
Allemaal weer hele mooie voornemens worden er geroepen maar waar het om gaat
is vooral de kiezer er van te overtuigen er ook voor de staan, anders dan
tot nu toe helaas. Een lijstrekker die zijn of haar voornemens het beste
voor het voetlicht kan brengen of iemand die zoveel mogelijk voor de
standpunten van de partij gaat staan.
Natuurlijk is een coalitie ook water bij de wijn doen, maar je principes, je
redenen van deelname, eraan te op te geven is toch wat anders.
Steeds meer lijken we op dat Amerika. Het gaat om het poppetje, in dit geval
een lijsttrekker met alweer allerlei voornemens en beloften, waar straks
misschien geen bal van terecht komt als er een programma komt. Dat leert de
laatste 3 jaar ons toch?
Je kan natuurlijk niet altijd je zin doordrijven en moet je sommige dingen
voor lief nemen, anders hadden we elk half jaar verkiezingen. Maar er
bestaan ook zaken waar je onmogelijk in kan meegaan en waarvan je moet
zeggen, tot hier en net verder, hier ligt onze grens. Het gaat dan niet
alleen maar over dingen die je zo graag zou willen regelen vanuit je
programma maar vooral ook over zaken waar je in de loop van de periode
tegenaan gaat lopen, zoals Afganistan bijvoorbeeld.
Al de hervormingen, om maar even te noemen,. Misschien zijn er best nodig om
het vol te houden. Het gaat echter om de wijze waarop. Allemaal tegelijk en
in een relatief korte tijd kan een samenleving niet aan zoals al is
gebleken.
Je moet je blijkbaar uit electoraal belang, afzetten tegen alles wat er
vanuit de oppositie komt terwijl er ook goed dingen uit kunnen voortkomen.
Daar mag je als regeringspartij niet serieus naar kijken maar met een grote
dosis wantrouwen.

Een mooi voorbeeld daarvan is wat Wouter Bos lanceerde vwb de AOW. Of je het
daar wel of niet mee eens bent doet er dan even niet toe. Alles uit de kast
om het toch vooral af te kraken. Het meest gebruikte argument was dat die
arme drommels hun hele werkzame leven toch voor dat pensioen hadden
gespaard. En dat klopt nog ook. Maar mensen die op andere manieren voor hun
oude dag gespaard hebben betalen ook belasting over hetgeen ze verzamelt
hebben in al die jaren.
Maar nogmaals, of je het er wel of niet mee eens bent doet er even niet toe,
maar de wijze waarop ernaar gekeken wordt.

Ik weet nog erg goed dat, toen ik gemeenteraadslid was en lid van de
coalitie, de eenmansfractie van D66 die in de oppositie zat, een van de
mensen was die uitstekende ideeen wist te brengen. Daar zijn er ook heel wat
van uitgevoerd toen. Helaas is de goede man overleden.
Hij was af en toe ook uitermate kritisch hoor en kende zijn rol heel erg
goed, maar wel altijd in dienst van de gemeente, positief of negatief naar
bepaalde voorstellen.

Maar ik heb gelukkig een grote mazzel in dit hele gebeuren, ik mag en hoef
niet mee te stemmen om de lijsttrekker.

Ger