Pechtold vs. Van der Laan: Onderwijs twistpunt

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Wed Jun 7 09:00:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik had ook graag gezien dat Pechtold en Van der Laan zich zouden focussen op
de grote problemen die op Nederland afkomen. Bijvoorbeeld het feit dat,
juist in een periode waarin een groot deel van de Nederlandse
beroepsbevolking met pensioen gaat, Nederland meer en meer geconfronteerd
gaat worden met concurrentie uit lage lonen-landen en stijgende kosten door
steeds hogere energieprijzen. Energie-leveranciers zullen de hogere
kostprijzen doorberekenen aan hun klanten, dus bedrijven en consumenten.

De Nederlandse economie wordt dus van alle kanten 'belaagd'; van onderen
(prijzen), van boven (vergrijzing en politieke onwil om deuren wijd open te
zetten voor arbeidsmigratie) en van buiten (concurrentie).

Hoe houdt Nederland, klein als het is, de komende decennia het hoofd boven
water zonder te verworden tot een conservatief-liberale economische
anarchie? DAT is volgens mij de crux.

Kaj