De grote voordelen van de EU?

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Jun 5 10:04:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo  Fritz,

Je hebt het over rechten bij premiebetalingen. Was het inderdaad maar zo.
Waarom zou er nog iemand zin hebben om WAO-premie te betalen? Indien nodig,
NODIG zeg ik, is het bijna onmogelijk er gebruik van te maken. En al
helemaal zonder de inzet van juristen, mensen alleen worden al helemaal
afgeserveert.
Op verzoek heb ik de dossiers van mijn goede vriend doorgeslagen om te zien
wat er erg dringend was en wat eventueel waar naartoe kon. Hij was met
pensioen maar kon het maar niet laten daarvan te genieten en bleef maar
mensen helpen. Een groot deel daarvan bestond uit problemen met het UWV, en
dan met name herkeuringen of eerste keuringen.
Je schrikt je te pletter als je ziet waar het over gaat, onder de
omstandigheden waaronder ze worden goedgekeurt.
Iedereen kan tegenwoordig wel chauffeur worden op een bestelauto, zelfs
mensen van 60 jaar, die elke dag opnieuw zeer frequent een zuurtstof
apparaat nodig hebben. En anders kunnen ze ook nog wel 8 uur per dag aan de
lopende band gaan staan. Mensen die een invalideparkeerkaart hebben gekregen
omdat ze zover niet meer kunnen lopen kunnen parkeercontroleur worden,
oftewel 8 uur per dag lopen. Als het niet zo'n drama zou voor heel wat
mensen zou je er verschrikkelijk om kunnen lachen. Zo dom kan zelfs een
keuringsarts of arbeidsdeskundige niet zijn, maar ze moeten misschien.

De WW en de WAO wordt stevig ingeperkt en dan gaan we de premie omlaag doen
roept die clown de Geus dan.
Gemakshalve wordt er dan maar even overheen gelopen dat heel wat mensen een
groot deel van hun werkzame leven wel een premie hebben betaald op basis van
hetgeen ergtegenover stond indien onverhoopt nodig.
Je zal mij niet horen zeggen dat er geen misbruik van gemaakt is,
natuurlijk, maar dat wil tegelijkertijd zeggen dat men zichzelf heeft laten
misbruiken. En daar horen we maar niks over. En ondanks dat, als je de
overheid hoort, zeer vele misbruik loopt die grote pot met geld flink over
en kan de overheid daardoor op andere plekken veel meer geld uitgeven,
zonder over de EMU-norm te aan. Wie maakt er nu misbruik en waarvan?

Het was allang voorspelt, 4% van de afgeschatte mensen, geheel of
gedeeltelijk, hebben werk gevonden. Dat was voor die tijd ook al zo, met
behulp van de wet Pemba. Maar die kan men nu wel afschaffen, zegt men. En de
andere 96%?
Dat afschaffen kan ook hoor, werkgevers hebben er heel wat administratief
werk mee om er gebruik van te kunnen maken. Een jaar gerommel voor ze wat
centjes ontvangen is een normale zaak. Ik heb een verslagje gelezen van een
keuring waqar een verzekeringsarts van het UWV moest beoordelen hoe de
gezondsheidstoestand was van iemand 11 maanden daarvoor. Daar moest hij dan
ook nog voor komen terwijl die allang weer aan het werk was.
Een jaarloon heeft dus die werkgever voorgeschoten terwijl dit dus betaalt
diende te worden door het UWV. Gelukkig kon dit bij die firma maar je zal
maar 1 of 2 personeelsleden hebben en zo goed zijn geweest toch een WAO-er
aangenomen te hebben. De werkgever heeft dan de keuze tussen de werknemer
laten stikken of zijn bedrijfje failliet laten gaan.
En bij de keuring, 11 maanden te laat haalt dan zo'n arts alles uit de kast
om te beweren dat je toen toch eigenlijk niet zo ziek was.

Laat iemand mij maar eens uitleggen waarom mensen nog zoveel zin hebben om
die premies te betalen, zeker als men beseft wat men nu eigenlijk doet en
wil daar in den Haag. Mensen moeten hun kansen grijpen, vrijheid blijheid
etc. Hoor je dan uit liberale hoeken. Mensen beseffen echter steeds meer dat
ze dat maar moeten doen dan. Alleen aan zichzelf denken, pakken wat je kan,
zomin mogelijk betalen, en de boel flessen. Want dat is wat er met henzelf
gebeurt en goed voorbeeld doet volgen toch?

Vaak vergeleken maar het is toch ook zo.
Je betaalt 30 aar premie voor je brandverzekering ter waarde van 100.000
euro wat dan elke maand ik noem maar even 20 euro kost. Op de dag dat je
huis afbrandt komt de agent je vertellen dat in het maar 10 euro per maand
hoeft te betalen, en alsjeblief, hier zijn 50.000 euro omdat je huis fikt.

Bezuinigen? Nee hoor, hoezo?

Ger