Dialoog tussen Chinese ambassadrice (Belgie) en de Dalai Lama?

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sat Jun 3 11:42:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik zal je een leuk klein verhaaltje vertellen.
Toen de 80-Jarige Oorlog uitbrak, was Antwerpen de grootste concurrent van
Amsterdam. Maar doordat de Spanjaarden Antwerpen bezetten, kon die haven
niet gebruikt worden en floreerde Amsterdam. Dus toen de Geuzen, landgenoten
tenslotte, dreigden Antwerpen te bevrijden van het Spaanse juk, zamelden de
Amsterdamse koopmannen geld in  dat ze aan de Spanjaarden gaven . Met dat
geld huurden de Spanjaarden een huurlingenleger in waarmee ze de Geuzen
versloegen. Antwerpen bleef bezet, Amsterdam bleef floreren en kocht
overigens in Engeland geweren die ze importeerden naar Amsterdam, lieten
omtikken tot Amsterdamse producten, en verkochten ze aan de Spanjaarden. Die
die wapens vervolgens gebruikten tegen de Geuzen.

Met dit in het achterhoofd vraag ik je: denk je nou echt dat een Néderlander
ook maar *iets* zal ondernemen dat direct of indirect tégen zijn belang
ingaat?

Welnee. We zijn hoeren, we blijven hoeren. Kleine landjes met onbetekenende
handelsvolumes, daar zijn we stoer tegen. China niet.