Uruzgan

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Jun 2 00:54:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het gaat niet om het normbesef, hoor Tjerk. Het gaat louter om de taxatie hoe
we in de loop van de tijd weer het gezag kunnen opbouwen dat bij ons
inhoudelijk standpunt hoort.
Ik denk dat de 'moral highground' ons hier in the end meer brengt dan een te
gretige veroordeling van iedereen die het verkeerd gezien heeft, zeker op dit
moment (we zijn er nog helemaal niet echt).
Uruzgan wordt naar mijn overtuiging een drama, en het is geen kwestie van niet
durven, maar een kwestie van stap voor stap weer in het debat komen zonder
elke keer anderen de gelegenheid te geven de herinnering op te roepen aan ons
eigen falen.

Overigens: wij hebben ons standpunt helemaal niet opgehangen aan dat van de
PvdA. Ik weet dat Boris dat zei, en vervolgens kwam hij zo vast te zitten dat
hij ook niet meer goed kon toelichten hoe het wel zat. Wij hebben al die weken
gestreefd naar het voorkómen van de missie, maar dat werd de facto onmogelijk
toen de PvdA om ging en er hoe dan ook een hele grote meerderheid ontstond. De
PvdA die dat deed op basis van die twee onvervulbare (en ook inderdaad nu niet
vervulde) voorwaarden.
Er is overigens naar mijn gevoel een groot verschil tussen de motieven bij de
PvdA-top om met de missie in te stemmen, en het grootste deel van de
PvdA-fractie, dat aangesproken werd door het 'Jan Pronk-gevoel'.

Maar ons echte probleem zat in wezen niet eens in de Afghanistankwestie, maar
in het leiderschapsvacuüm en het daaruit voortvloeiende gebrek aan politieke
regie, dat ons al eerder opgebroken was, en ook na Afghanistan ons nog
opgebroken heeft. Het had in zekere zin ook om een heel andere kwestie kunnen
gaan, maar het werd nu eenmaal het meest zichtbaar bij Afghanistan. De Groene
gelezen deze week?