D66 voert liberale jihad

Thu Jun 1 23:40:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at WXS.NL>,
>Wat voegt Liberaal toe aan jihad, is er inspraak bij de jihad, hebben de
>deelnemers eigen keuze is er -vergelijk een mooie meid- sprake van een
>jihad die tot keuzevrijheid leidt? Wat kan ik nog meer met behulp van de
>Flora determineren?

 [Je maakt er nu wel erg een botaniseertrommel van...]

 Maar wie kiest uit vrije wil voor de 'keuzevrijheid' ?

 De liberaal legt immers keuzes vast (ook voor anderen trouwens, kijk maar
 naar Aso). Met het maken van een keuze, komt er een eind aan de keuzevrij-
 heid - de liberaal doet op z'n minst iets buitengewoons tegenstrijdigs.

 Waarom niet accepteren dat er verschillende (welke ?) keuzes zijn ? Daar
 komt men heel wat verder mee dan op 1 na alle keuzes te verwerpen. Vat
 'keuzes' liever op als 'mogelijke opties', dan keert de vrijheid instantaan
 terug.

 Die term 'liberale jihad' suggereert dat er maar 1 keuze is. Voor iedereen
 en overal dezelfde keuze. Geen wonder dat elk verstandig mens zich van het
 liberale dwangparadijsje afkeert.

 Overigens lijkt het me niet dat D66, ondanks alle narigheid van de koers-
 crisis, ook in een liberale jihad verwikkeld is. 't liberalisme van D66 is
 meer innerlijke problematiek die gerelaterd zij aan zaken als hierboven.

 Het verwerpen van het indeterminisme dus. Wie dat verwerpt, heeft nogal
 wat op te lossen. Alle gaten dienen te worden gevuld, alle redeneringen
 dichtgetimmerd.

 Totdat men geen kant meer opkan.
 Kwestie van teveel keuzes maken.