10 puntenplan Mr. Drs. van Meeteren becommentarieerd

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Jun 1 16:03:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Weledelgeleerde Heer Van Meeteren,

Oftewel: Waarde Hein,

Even een tip rond de presentatie van je 10 punten:

Punt 1 wordt vrijwel unaniem door D66-ers gedeeld.

Punt 2: Hier kan je wijzen op het precedent van de Adviesraad (AR) die tot 2000 in D66 bestaan heeft. Ze werd bij de herrijzenis in 1976 opgericht, en was samengesteld uit gekozen vertegenwoordigers van iedere provinciale regio van de D66-organisatie. Kleine regio's (weinig leden) hadden minimaal 2 AR-leden en vaak ook 2 plaatsvervangende (=invaller-)AR-leden; grotere regio's hadden meer leden en plv. leden; Zuid- en Noord Holland hadden ieder 8 AR-leden.
  In Menno van der Lands boek over D66, "Tussen ideaal en illusie" (Sdu Uitgevers, Den Haag, 2003), vind je informatie over de AR op p. 147 (oprichting in "voorlopige" vorm); en op p. 202 (AR door fractie en bestuur geraadpleegd over strategisch handelen rond breuk in kabinet Van Agt II, voorjaar 1982).
  Van der Land vergeet te vermelden dat D66 Kamerleden issues als Euthanasie eerst in de AR lanceerden, om te kijken of er veel draagvlak binnen D66 voor was. En ook op andere, niet door Van der Land vermelde tijdstippen (veeteeltcrisis in Paars I met de varkensfokkers, december 1997) raadpleegden Fractie, HB en bewindslieden de AR.
  De AR (die buiten vacantietijd zo'n 8x per jaar, 1x per maand vergaderde)was bedoeld om Kamer- en Eurogfractie tussen de congressen in staat te stellen de mening en gevoelens in de leden-achterban te peilen. In een maand dat er een partijcongres was, kwam de AR niet bijeen.

  De AR had bij Balkenende II inzake het Wadden-beleid en rond Borsele kunnen adviseren; in tegenstelling tot een partijcongres (waar een motie daarover hoogstens 20-30 minuten besproken kan worden) kon een AR aan zo'n issue een ochtend- of een avonddeel van haar vergadering besteden; en zo'n deel was 2 uur. Alle tijd om redernatie tegenover redernatie te zetten en ze af te wegen; en tijd genoeg om te weten welke richting de leden op dachten. Het afwijzen van een Congresmotie zegt immers niet altijd, wat men dan wel wil...

Punt 3): Artikel 23 was een deel van een Package Deal: Algemeen Kiesrecht (inclusief iets later Vrouwenkiesrecht) in ruil voor Onderwijs-Gelijkberechtiging in Artikel 23. Als compromis heeft het bij veel liberalen nooit lekkler gezeten.
  En als je Lousewies' afwijzing van de Communitaristische benadering ten gunste van de Individualistische benadering volgt, is het ter discussie stellen van Art. 23 logisch. Loes wil het weg hebben; maar de partij maakt nog altijd uit of dat in ons Verkiezingsprogram 2007 komt. Gewoon als Debating Point beschouwen dus.
  Als Montessoriaan (Haags Montessori Lyceum; net zo bekakt als het 1e VCL) zeg ik: het Bijzonder-Neutrale Onderwijs kan moeiteloos met het Openbaar Onderwijs verenigd worden. Veel Montessori-werkwijzen en -hulpmiddelen zijn inmiddels in het klassikale Openbare Onderwijs ingeburgerd; het Studiehuis is de kroon op dit proces.

4): Dat zegt Loes nu ook. Wees blij met die bekeerling, en verwelkom die Verloren Dochter thuis!

5) Digitale Democratie: dat heeft D66 rond het Pamflet van Boris Dittrich in zomer en najaar 2005 al in hoge mate gedaan; en anders was er wel onze basisbeweging "Ongehoord" in 2002-'03.

6) Miljeu: Terlouw steunt de lijn-Van der Ham (óók over de Wadden!), dus daar trekken mijn partijgeneratie en de twintigers/dertigers één lijn...

7) Dat zie ik (sinds 1989 medewerker TK fractie, en actief afdelingslid D66 Den Haag) vanzelf al in hoge mate gebeuren. De helft van de huidige Kamerfractie kwam 2002-'03 binnen.

8) Dat is een extrapolatie van het door Brinkhorst gelanceerde (en zelf in praktijk gebrachte) beleid.

9) Extrapolatie lijn Fatma Koser Kaya/Bert Bakker.

10)Tegen. We kunnen niet miljeupartij zijn, en nogmaals al ons briefpapier, enveloppes, vlaggen, stickers en ander campagnemateriaal van niet alleen een nieuw ingekleurd logo, maar ook een andere partijnaam en andere partij-initialen voorzien. Dat heb ik midden jaren'80 meegemaakt; ik heb er een verhuisdoos vol klassieke D66-stickers met de kleine groene D-apostrof aan overgehouden.
  Trouwens, de Russische partij van Zjirinovski heet ook "Liberaal Democratisch", om van de oer-regenteske Japanse naoorlogse regime-partij LDP maar te zwijgen.

Bernard