[Muijz-Meet] Re: D66 heeft 8 kandidaat-lijsttrekkers

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jun 1 14:45:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

(veel geémmer en gejeremieer, maar één wel interssant juridisch
vraagstukje):

> "Blijft staan de wet. Die mag je niet overtreden, althans,
> dat is de bedoeling in onze rechtsstaat."

Dat zei ik ja. Ieder blijft, ondanks zijn grondwettelijk gegarandeerde
vrijheden, verantwoordelijk in wettelijke zin.

> Maar je was helemaal niet verplicht om aangifte te doen.

Niemand is verplicht aangifte te doen. Hoewel die uitspraak weer
gerelativeerd kan worden: bij manifeste ovetredeingen van de wet bestaat
er soms een plicht tot aangifte, denk aan ongebruikelijke transacties in
de financiële wereld.

> Dus als jij eerst zegt 'je mag alles zeggen' en
> vervolgens ga je aangifte doen, dan is dat geheel en
> al jouw eigen laffe keuze, waarbij je je niet achter de
> wet dient te verschuilen.

een keuze is het zeker, en of het laf is waag ik te betwijfelen, want
aangifte heeft altijd het risico dat de aangifte in een lade verdwijnt
of anderszins wordt weggewerkt. Mijn norm is dit: zeg wat je wil maar
één ding pik ik niet: smaad. Het willens en wetens in de openbaarheid
iemand dermate beschadigen dat eer en goede naam aangetast wordt. U hebt
dat gedaan, althans gepoog (ik heb het weten te verijdelen) op
WIKIPEDIA, waarvan u een medwerker bent. U hebt de open toegang tot deze
internet-encyclopedie misbruikt door een rancuneus, subjectief,
onwaarachtig en bewust schade-toebrengend verhaal over uw obsessie, Hein
van Meeteren, in de encyclopedie te plaatsen en daarmee encyclepedische
statuur te geven. Dat acht ik een bewuste poging tot toebrengen van
schade, want u weet donders goed dat wikipedia zeer vaak wordt
geraadpleegd, onder andere door journalisten. Dit heeft niets meer met
vrije uiting te maken, maar met strafbaar handelen, en als u in dit
strafbatre handelen persisteert dan rest me niets veel anders dan
aangifte. Helder zo?

{Toelichting, uit WIKIPEDIA:

*Smaad* is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van
feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben
gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat
te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat
het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht.
Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.

Anders dan bij laster </wiki/Laster> gaat het bij smaad niet om
beschuldigingen waarvan men weet dat ze niet waar zijn. Vaak worden de
beschuldigingen zo veel mogelijk opgeblazen om het slachtoffer zo veel
mogelijk aan de schandpaal te nagelen. Het hoeven niet per se strafbare
feiten te zijn waarvan het slachtoffer beschuldigd wordt: overspel of
afwijkende seksuele voorkeuren kunnen zich uitstekend lenen voor smaad.

De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak, of
frustratie na het beëindigen van een relatie. Ook kan smaad het ten
uitvoer leggen zijn van het dreigement dat geuit is bij chantage
</w/index.php?title=Chantage&action=edit>, als het slachtoffer niet mee
wenst te werken.

      Nederlands strafrecht

In Nederland is smaad een strafbaar feit op grond van artikel 261
Wetboek van Strafrecht </wiki/Wetboek_van_Strafrecht> en kan het worden
bestraft met maximaal een jaar gevangenisstraf </wiki/Gevangenisstraf>
of een geldboete van de derde categorie </wiki/Geldboete>. [einde
toelichting]

En wat al helemaal niet hoort is vervolgens op de

> lijst gaan rondtetteren dat je aangifte hebt gedaan.
> Want als eminent jurist weet je natuurlijk wel aan
> welk delict je je dan schuldig maakt, nietwaar Hein?

Vertel het eens aan deze eminente jurist, geachte Prof.
Puckeldorfferschmuck?