Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 1 13:57:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Rotterdam was natuurlijk niet het enige moment waarom de coalitie
> deelname ter discussie stond. Zo waren er: de nacht van Van Thijn,
> het Paasakkoord, Uruzgan. Elke keer was de steun kleiner.

Pleit je er nou voor dat D66 op enig moment /tegen/ de meerderheid
binnen de partij in, uit het kabinet had moeten stappen? Ik volg je niet
hoor. Je doet mee, en je moet niet lichtvaardig daarop terugkomen.

> Daarnaast
> zijn er diverse zaken gepasseerd in deze regeerperiode die (in ieder
> geval voor onze kiezers) niet bepaald des D66s geacht mogen worden
> zoals o.a. de overbodige massale WAO-herkeuringsplannen, niet

De uitvoering was/is niet goed, maar: overbodig? Je wou toch niet zeggen
dat al die honderdduizenden mensen permanent arbeidsongeschikt waren?
Afschrijven maar? Nee dus, mensen schrijf je niet af.

> waargemaakte beloftes (Borsele, kiesstelsel) en enkele Donnerwetjes.

Die Donner/Remkes kant van Balkenende II is voor mijzelf inderdaad een
groot pijnpunt. Ik schreef al, Lousewies heeft het hier m.i. slecht
gedaan. Pechtold is veel alerter wat dit betreft.

> Al met al reden genoeg om te evalueren en niet slechts vooruit te zien.

Evalueren, okee, maar dan niet suggereren dat dingen fout waren zonder
daarvoor overtuigende inhoudelijke argumenten te geven. Als er iéts
verkeerd is dan is het om ergens op terug te komen, niet uit
overtuiging, maar op grond van peilingen.

> In de politiek wordt je op enig moment afgerekend op je daden en
> beloftes. De fractie heeft nooit conclusies willen trekken. Dus bestaat
> de kans de mensen het heft in eigen hand nemen: leden door niet op
> Van der Laan of Pechtold te stemmen, kiezers door in 2007 geen D66 te
> stemmen.
>
> Het gaat niet aan een en ander 'destructief' te noemen.

De tegenstanders konden toen niet overtuigen (en nog steeds niet
overigens), D66 heeft een keuze gemaakt, die is niet meer terug te
draaien. Life goes on, make the most of it.

Bart