Fun facts to know and tell

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Mon Jul 31 12:37:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Laat me raden: dit is verzonden / op het net gezet door zo'n ultra-linkse of ultra-rechtse Yank?

Want het komt regelmatig voor dat Palestijnen VN-ambulances kapen en ermee aan de haal gaan. Ook
komt het wel eens voor dat een Palestijnse chauffeur die voor de VN werkt op eigen houtje z'n maten
een handje toesteekt.

Nadeel: Israeli's weten dat ook en dus wordt er nogal eens een VN-ambulance opgeblazen. Gevolg:
camera's erop, "schande!", etcetera

Maar zulke nuanceringen, tsja, daar wil zo'n rabiate anti-VN-Yank natuurlijk niks van weten.

Dit soort zaken doen mij trouwens ook denken aan Mogadishu, waar begin jaren '90 een stel
Amerikaanse soldaten crashten met hun helicopter. Die knakkers moesten toen van noord-Mogadishu
naar een pick-up point in zuid-Mogadishu en moesen dus door de stad heen. Ineens kregen ze in de
gaten dat ze uit ramen van huizen beschoten werden door Somali's die hun eigen vrouwen en dochters
als levend schild gebruikten, onder het mom van: "op vrouwen schieten Amerikanen toch niet".
En dat klopte - de soldaten hielden die moraal precies 3 minuten vol, daarna konden ze niet anders
dan terugschieten.

Gevolg: camera's op de gedode vrouwen en dochters en mensen die "schande!" riepen.

Kaj