Fun facts to know and tell

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Jul 31 10:39:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7/31/06, mail at kajleers.nl <mail at kajleers.nl> wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nog een ander not-so-fun fact: hoe Hizbollah expres militaire apparatuur middenin woonwijken
> plaatsen, wellicht in de hoop dat Israel dan niet aanvalt, of misschien juist wel, opdat Hizbollah
> Israel kan beschuldigen van het aanvallen van onschuldige burgers in woonwijken...

Zoals ik al vaker meldde: De extremisten spelen elkaar de bal toe...

Van de andere kant, dit hoort gewoon bij een guerillaoorlog tegen een
militair superieure tegenstander. Deden ze dat niet dan waren ze alle
raketten allang kwijt... Wat je ook van Hezbollah vindt, als je Israel
militair wilt bestrijden, dan heb je niet veel opties. Zo is dat
gijzelen van Israelische soldaten ook de enige optie die men heeft om
de door Israel gevangen genomen Hezbollahstrijders uit de gevangenis
te krijgen... Je hebt twee keuzes, of je laat je maten stikken, of je
bevrijdt ze door zelf ook een aantal soldaatjes van de tegenpartij
gevangen te nemen. Begrijp me goed, ik praat niets goed, dit zijn
gewoon de harde feiten.

Nog een waarheid: Als Hezbollah er niet was geweest, dan hadden de
Zuid-Libanezen ook de afgelopen 6 jaar onder Israelische bezetting
geleefd. De bijna 20 jaar lange weigering van Israel om uitvoering te
geven aan de VN resoluties die Israel opriepen om Zuid-Libanon te
verlaten, en het gebrek aan ook maar de geringste druk op Israel
vanuit het Westen, hebben in feite Hezbollah aan de macht gebracht en
populair gemaakt. Daar ondervindt men nu de pijnlijke gevolgen van. En
deze nieuwe oorlog zal helaas opnieuw als een boemerang keihard
terugslaan op Israel. Men roept het allemaal over zichzelf af.

De schuldvraag is helemaal niet interessant, oorzaak en gevolg des te
meer. En er strijden hier geen good guys tegen bad guys. Het probleem
is dat de good guys bij alle partijen geen kans krijgen. Als het al
niet moedwillig gebeurt- de bad guys willen immers de macht behouden -
dan komt het voort uit een ongelooflijk domheid gebaseerd op een naief
neo-conservatief wereldbeeld.

Groeten,
Mark Giebels