Israel - Libanon

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jul 30 22:06:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Dirkie,

> Je gebruikt het woord wandaden nogal selectief.

Nee hoor, het is alleen dat ik er bezwaar tegen maak dat er door anderen
selectief en niet altijd terecht gebruik van wordt gemaakt.

> Een
> Israel dat militair en economisch heftig in woord en
> daad gesteund wordt door Amerika en het westen. Zich
> ook niet aan afspraken of resoluties houdt wordt hier
> door jou geen wandaden verweten, en je ontzegd de
> andere kant het recht erop. Mooi zeg!

Nee nee, ik heb er helemaal niks op tegen dat er forse kritiek op Israel
komt, die deel ik ook voor een groot deel. Het stoort mij alleen dat de
wandaden van Hezbollah niet als wandaden worden benoemd. Vandaar dat ik
dat even met nadruk noemde. Wandaden blijven wandaden, wie ze ook pleegt.

> Het is nou eenmaal zo dat niet-gesanctioneerde troepen
> in WW2 de ondergrondse werden genoemd en nu
> terroristen.

Ook toen werden die door de Duitsers toch zeker terroristen of saboteurs
genoemd? Ik denk dat vrijheidsstrijders door de tegenpartij bijna altijd
terroristen worden genoemd. Dat kun je niet zomaar omdraaien. Terrorisme
is dunkt me het gebruik van geweld tegen burgers met als bedoeling met de
daardoor ontstane angst druk uit te oefenen om bepaalde doelstellingen te
bereiken. Daar zijn we het toch wel over eens of niet?

> Het ligt in "the nature" van
> gesanctioneerde propaganda de andere kant terrorristen
> te noemen. Of dat nu in Nicaruaga, of het midden
> Oosten is maakt weinig uit. Jij schijnt een kant
> gekozen te hebben,

Nee hoor. Ik heb niet meer sympathie voor Israel dan voor de Palestijnen.
Ik denk dat de Palestijnen er een stuk beroerder aan toe zijn dan de
Israeli's. En die weer een stuk beroerder dan wij. Het is wel zo dat ik
meer sympathie heb voor de regering van Israel dan de Hamas-regering van
de Palestijnen. Abbas lijkt me juist wel weer een goeie vent, anders dan
Arafat. Die vond ik dan weer een grotere schurk dan Sharon, die zeer zeker
ook geen frisse vent was. Voor kolonisten en Israelische fundamentalisten
heb ik geen spat meer sympathie dan voor Hamas. Nu zijn er aan Israelische
zijde weinig fundamentalistische terroristen (maar ze zijn er wel, ik
herinner me een die zijn machinegeweer leegschoot op een groep
moskeegangers), maar dat komt omdat de Israeli's de macht in handen
hebben, niet omdat Israelische fundamentalisten ook maar een haar beter
zijn.

>vergeet niet dat het om olie gaat
> (en ALTIJD ging). De religie vertroebeld dat beeld een
> beetje.

Mee eens.