Wie heeft er belang bij escalatie?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jul 30 21:13:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Klopt. Een groot verschil is echter wel dat de Palestijnen als volk
> niet bij machte zijn een oplossing te forceren en Israel wel.

Is dat wel zo? Ik denk dat Israel een oplossing kan blokkeren, maar niet
forceren. Tenzij je daarmee eenzijdige gedeeltelijke ontruiming en een
groot hek bedoelt, en dat is geen oplossing.

> Israel
> bepaalt, de Palestijnen kunnen slechts hun frustratie uiten. Maar wat
> streeft men eigenlijk na? Voor rechts in Israel en voor de
> extremistische organisaties in Palestina, is het voornaamste doel de
> andere bevolkingsgroep te zien vertrekken. Israel heeft de militaire
> middelen om dat te bereiken, heeft gelukkig een democratie met
> oppositie ertegen en heeft (nog) geen groen licht van de VS ervoor,
> maar komt wel weg met het voortdurend uitbreiden van de kolonisatie
> van meer stukken land in de West Bank.

Inderdaad een heel kwalijke zaak. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik geen
enkele sympathie voor de kolonisten heb, hetgeen natuurlijk niet wegneemt
dat ik niet wil dat ze door raketten worden getroffen. Net zo goed als dat
ik niet wil dat Palestijnen of Libanezen door raketten worden getroffen,
of het nu expres of per ongeluk is, want dat maakt voor de slachtoffers
niet heel veel uit.

> De overgrote meerderheid van de
> Palestijnen wil gewoon een normaal leven en kunnen reizen en handelen
> met de rest van de wereld, zoals iedere andere wereldburger. Ze hebben
> echter geen normale democratische structuur om dat te kunnen bereiken.
> De bezetter bepaalt er nog steeds over zo'n beetje alles dat er
> belangrijk is, men mag geen fatsoenlijke politiemacht opbouwen

Het is ontegenzeggelijk waar dat Israel dat heel moeilijk gemaakt heeft.
Maar we kunnen niet met zekerheid zeggen dat er geen fatsoenlijke
politiemacht mag worden opgebouwd, omdat tot nu niemand dat potdomme
geprobeerd heeft.

> [...]
> mekaar. Wel succes hebben zij die 1) inzetten op het plegen van
> wanhoopsaanslagen tegen de bezetter. Daar is een 'markt' voor, vanwege
> de opgebouwde en begrijpelijke enorme haat tegen Israel. En 2), zij
> die inzetten op een verdeel- en heerstactiek, Fatah dus, die via een
> combinatie van corruptie Palestijnen aan zich weten te binden en die
> tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze de enige 'gesprekspartner' zijn en
> blijven voor Israel en het Westen, door vooral fatsoenlijke uitspraken
> en vergaande concessies te doen. Beide 'alternatieven' beschouw ik als

Helemaal mee eens, het is een verduivelde impasse.

> De schuld ervoor ligt evenwel bij
> Israel en indirect de VS, omdat men maar voor die apartheidsstrategie
> tegen de Palestijnen blijft kiezen, de strategie die logischerwijze
> leidt tot bovenstaand scenario.

Dat snap ik niet. Medeschuld oke, maar waarom _de_ schuld? Is het niet
beter om te zeggen dat _de_ schuld ligt bij extremisten aan beide zijden
en medeverantwoordelijkheid bij gematigder regeringen?

> De democratische krachten krijgen
> systematisch geen kans. De ontwikkeling die Hamas het afgelopen jaar
> heeft doorgemaakt is daar wederom een bewijs voor.
>
> De Palestijnen zijn 100% afhankelijk van Israel en de Israeliers
> nauwelijks van de Palestijnen, afgezien van wat goedkope arbeiders. De
> terroristische wanhoopsdaden van de extremisten onder de Palestijnen
> moreel gelijk stellen aan de terreuracties van Israel in de bezette
> gebieden, daar ben ik het dan ook zeer mee oneens.

Jij ziet wanhoop dus als een verzachtende omstandigheid. Daar kan ik me
wat bij voorstellen, maar dan eigenlijk meer bij de gewone Palestijn die
heimelijk of niet zo heimelijk sympathie voor die aanslagen heeft. En niet
bij de terroristenleiders die de zelfmoordenaars op pad sturen.

> Natuurlijk is dat contra-productief, tenminste voor het Palestijnse
> volk als geheel. Maar stel je bent zo'n gematigde Palestijn. Iemand
> die nog niet vol haat en wanhoop zit. Iemand die na al die jaren zijn
> hoofd er nog wel bij kan houden? Wat zou je doen? Volgens mij kan je
> helemaal niks. En *dat* is het eerste probleem dat opgelost moet
> worden.

Zeker. En hetzelfde geldt helaas voor gematigde of zelfs pacifistische
Israeli's, ook zij kunnen niks doen.

> [...]
> machte is de extremisten politiek op een zijspoor te zetten en ze
> tegelijkertijd met een fatsoenlijke politiemacht onschadelijk kan
> maken. Maar dan moet Israel eerst wel voor die weg kiezen en niet bij
> de eerste de beste fladderende raket weer teruggrijpen naar de
> middelen van bezetting en terreur. En die raket- en zelfmoordaanslagen
> zullen uiteraard eerst verhevigen, want nogmaals, die extremisten
> hebben helemaal geen belang bij vrede met Israel. Die ontvoering in
> Gaza werd ook niet voor niks gepland in Syrie....

Ik wou net als jij dat Israel en ander beleid voerde. Maar ook voor de
Israelische samenleving geldt dat het absoluut geen homogeen, monolithisch
geheel is. Peres zou denk ik best een meer verlichte koers willen varen,
maar het is tot nu toe onmogelijk gebleken om een coalitie te vormen
zonder fundamentalisten. En dat kunnen we Peres toch moeilijk kwalijk
nemen.