EMU-norm van Zalm en zijn kudde

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jul 29 09:19:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo,

Ik hoor er bijna niemand over maar de norm van 3% is op zich natuurlijk een
goed ding, zeker voor sommige landen. Maar ook kunnen soms landen in een
toestand terecht komen dat ze even moeten, en dan moeten de landen van de EU
samen beslissen over wel of geen boetes en over wel of geen goedkeuring.
Gisteren was het even in het nieuws dat er nog wat anders is afgesproken,
namelijk de hoeveelheid geld die er in de EU bijgedrukt mag worden.Juist
datgene wat voor een groot deel de inflatie veroorzaakt en het leven dus
duur maakt. Des te meer geld er is des te minder is het waard.
Met hele procenten gaan we over die afgesproken norm heen en als ik het goed
begrijp verdubbelen we het dit jaar zelfs. Als er een land met 0,1 of 0,2 %
over de EMU-norm dreigt te gaan maakt die kale uit den Haag een spectakel,
van kijk mij toch eens, maar over die norm hoor je hem met geen woord. Het
levert hem alleen maar geld en gemak op schijnbaar. Het wordt hoog tijd dat
er eens paaltjes worden geslagen en we het zogenaamde begrotingstekort of
overschot van Zalm doorzien.
Lonen en uitkeringen worden er niet beter op en het levensonderhoud wordt
door die inflatie alleen maar duurder.
Het is niet voor niks dat de landen die de euro (nog) niet hebben er beter
uitspringen.

Ik ben geen econoom maar er komt een einde aan dit verhaal, net als we nu
zien gebeuren in Amerika. Gemiddeld halen de Amerikanen 7% van het inkomen
uit het eigendom wat ze hebben, huizenprijzen en zo verhogen. Dat houdt ook
een keertje op en de gevolgen merken we dan wel.

Als je elke maand 2000 euro wil uitgeven maar je hebt er maar 1900 kan je er
simpelweg 100 euro bijdrukken. De vraag is dan hoelang je dat volhoudt. Wie
had het ook weer over doorschuiven naar onze kinderen en kleinkinderen? Wie
praatte er hier weleens over 10 jaar vooruit durven kijken?

Misschien iets voor D66 om richting de verkiezingen een de hamer en de
paaltjes ter hand te nemen en de mensen eens goed duidelijk te maken waar
men in de EU mee bezig is.
Ook gisteren in het nieuws was de positie van een onze uitzendbureau's wat
het erg goed doet. Dat kan toch niet als we moeten geloven dat we te duur
worden? Het gaat niet in de eerste plaats over de hoogte van de loonkosten,
de hele EU volgt de inflatie wel, als we tenminste niet terug willen naar
een slavernij. (Italie-Polen)
De risico's welke de overheid de ondernemers laten lopen, dat is wat er
speelt. Sommige ondernemers, vooral de kleintjes gaan er aan failliet als er
een werknemer ziek wordt en dat risico wil men dus niet lopen. Gevolg is dus
een uitzendbureau en soms maar zwartwerken, maar wel steeds meer.
Je hoorde gisteren zeggen dat men last had van de collega-uitzenders die
steeds maar lagere tarieven afspreken. Maar laten we eerlijk zijn, dat kan
niet want er bestaat een uitzend-CAO, dus onder een bepaalde grens zouden ze
niet kunnen. Het gebeurt toch, dus wil het zeggen dat uitzendkrachten zwaar
belazert worden.
Ik zie het om me heen, ik heb er voorbeelden te over van. De bij de inlener
geldende CAO zou van toepassing moeten zijn maar nee hoor, zo ver mogelijk
worden alle mensen maar als productiemedewerker ingeschaalt, dat is het
goedkoopste. En mensen worden darnaast gedwongen door het CWI en het UWV op
straffe van geen of verkleinde uitkering. Het is niet voor niks dat in de
AH-CAO weer eens aandacht is besteedt aan de uitzendkrachten. En terecht, ze
worden zwaar misbruikt, zonder het nohg maar te hebben over Polen en Tjechen
of zo. Mensen zijn bang voor het baantje en dus kan men er misbruik van
maken. De overheid (arbeidsinspectie) controleert alleen maar op het
minimumloon dus dat is voldoende. De echte afspraken tellen niet terwijl ze
wel wet zijn omdat ze algemeen verbindend worden verklaart door de minister.
Werkgevers en werknemersorganisaties in Nederland willen graag komen met
weer eigen verzekeringen voor met in de de WAI en eventueel de WW. En waarom
willen ze dat? Omdat we een overheid hebben die het niet kan en de fondsen
maar zo graag willen meetellen voor hun EMU-norm(Zalm).
Maar het is toch simpel. Als je geld, wat niet van jou is, mag meetellen om
onder de 3% te blijven kan je die bedragen toch elders extra uitgeven zonder
tekort. Ik kan morgen makkelijk een dure nieuwe auto kopen als ik het loon
of spaartegoed van mijn buurman mag meetellen. Meetellen wel dan, maar men
geeft dan toch teveel uit, want ik kan geen gebruik van van zijn geld, en
toch moet die auto worden betaald.

Ger