Wie heeft er belang bij escalatie?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Jul 29 00:16:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een paar opmerkingen. Ten eerste is dat redeneren vanuit landen die
oorlogje voeren volkomen achterhaald. De VN is er ook nog teveel op
gericht. Ten tweede geldt in een oorlog altijd het recht van de
sterkste. Israel en vooral ook de VS bepalen nu dus wat
gerechtvaardigd is. Ten derde, recht op zelfverdediging is niet waar
het om gaat. Een recht op zelfverdediging zal immers niemand
betwisten. Het gaat er veeleer om hoe je dat recht op zelfverdediging
in de praktijk brengt. Is het effectief, is het wel proportioneel en
pak je niet de verkeerde aan? Op al die drie punten faalt Israel
momenteel. Of eigenlijk, faalt Israel al decennia lang. Gevolg, men
wordt slechts meer gehaat in de regio en de geweldplegingen tegen
Israel nemen continue toe. Het is slechts wachten op een echte ramp,
zoals een chemische aanval. En die wend je echt niet af door Libanon
plat te gooien of door Palestina te blijven bezetten en de Palestijnen
alle kansen op economische ontwikkeling te onthouden. In tegendeel,
daarmee roep je het slechts over je af.

Groeten,
Mark Giebels