Wie heeft er belang bij escalatie?

Thu Jul 27 11:26:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Wie heeft er belang bij escalatie in het midden-oosten?

 Ik vind je uitwerking prachtig - maar je gaat er van uit dat men de
 zaak laat escaleren als men daarbij belang (voordeel ?) bij heeft.
 Oftewel: men heeft het escaleren in de hand.

 En da's nog maar de vraag. Men kan net zo goed stellen dat 'escale-
 ren' inhoudt dan niemand de zaak langer in de hand heeft.

 Letterlijk betekent 'escaleren' immers dat verwikkelingen 'een trede
 hoger' gaan - dus datgene overstijgen waar de zaak in aanvang nam.

 Het ligt dan ook meer voor de hand dat zowel de Hizbollah als Israel
 hun recente beslssingen betreuren nu ze zien waar dat allemaal toe
 geleid heeft.

 Oftewel: door dat 'escaleren' heeft men het juist *niet meer* in de
 hand en is het maar afwachten in hoeverre de eigen belangen al dan
 niet worden gschaad.

>Dat lijkt me de belangrijkste vraag die het Westen zich moet stellen
>om het beste positie te kunnen bepalen om dit conflict te helpen
>beheersen en kans te hebben het op termijn op te lossen.

 Ik wil niet zeuren - maar men kan net zo goed stellen dat juist 'het
 Westen' de partij is die er belang bij heeft als de zaak escaleert.
 Immers: kan het meer militairen naar het Nabije en Midden Oosten
 sturen. En da's wel zo 'belangrijk' met al die olie daar in de grond.